Beirut Cafe


Söndagskvällar i Restaurang Stockholm är sömnigt med stort S. Visst finns det mycket trevliga ställen öppna, men jag som alla andra i denna krets behöver minst en vilodag och ofta så infaller denna dag på söndagar. Så vad skall vi gå en söndags kväll? Med två tjejer vid var min sida så bestämde vi oss att Beirut Café skall besökas. (tjejerna utgörs av min kära mor och Miss E). Beirut Café som jag bara hört massa gott om, så äntligen får jag tillfälle att gå dit. Vilket ställe! Jag känner mig hemma direkt, vilka dofter jag känner från köket. Vi blir visade till bords av en ung och mycket trevlig kypare. Vinlistan skall direkt scannas av och här finner vi samtliga årgångar om kritikerrosade vinhuset Château Musar, såklart att är det någonstans vinerna skall finnas så är det på Beirut Café. Med menyerna i våra händer blir vi direkt nyfikna på Grilltallriken med mängder av små förrätter. Vi får en mycket bra berättelse om vad som skall serveras och allt förklaras med passion och glädje. Så grill och en flaska 2005 Ch Musar blir det. Och det dröjer inte länge förrns de första rätterna är på bordet. Ett urval av libanesisk meze Kalla smårätter.
Hoummos - Röra på kikärtor och sesampasta kryddad med kummin. Moutabbal batinzian - Röra på aubergine, sesampasta,vitlök och citron. Labneh - Libanesisk kryddad yoghurt. Mhamara - Kryddstark paprikarelish med krossade valnötter och granatäppelsirap. Tarator de jez - Kycklingröra på sesampasta med inlagd vildgurka. Warak inab - Ris-och grönsaksfyllda vinblad med mynta, citron och olivolja. Ardishoki - Kronärtskocka med citron och vitlöksmarinad. Tabbouli - Finhackad bladpersilja med tomat, lök, borghol och citron.
Varma smårätter
Jowaneh moklieh - Marinerade stekta kycklingvingar. Sojok - Stekt libanesisk lammkorv med grönsaker i olivolja. Sambosek - Piroger fyllda med nötfärs och lök. Fatayer - Piroger fyllda med bladspenat, lök och citron. Rkakat - Friterade knyten fyllda med fetaost. Halloumi mishvie - Grillad getost kryddad med mynta och paprikakrydda.
Huvudrätt
Gat mashawi - Mixgrill: oxfilé, kycklingfilé och nötfärsspett. Serveras med ris och borghol.

Vilken fest. Allt smakade så gott, vi åt och vi åt, men omöjligt att få i sig allt. Under vår middag så kom det lite strö sällskap och stämningen i lokalen kändes varm och gemytligt, lite som att komma hem till en libanesisk familj och ha stor familjefest. Avslutade gjorde vi med en kopp Arabiskt kaffe, smakrikt och kryddigt. Slutplädering: Hit kommer jag igen, måste provas en fredag eller lördag då det proppat med folk och upplevelsen är nog på ett annat sätt då. Ett stort tack till köket för magisk mat och ett speciellt tack till vår unga kypare som tog hand om oss på bästa sätt, blir glad över att det finns en efterkommande generation som vet vad känsla för service är. 

Kommentarer

Populära inlägg