Ogier @Escalier

Höstrusk och ung kvalitetsbestinnad Rhône är väl snart lika känt som Chablis och havskräftor! Gott är det hur man än vrider och vänder på det! Lunch på fashionabla Escalier. En restaurang där det satsats mycket på inredning, det är verkligen vackert här! Så lunch med Domaine Ogier som grundades 1859, och är idag en av de främsta i Châteauneuf-du-pape, vi provade igenom 15 talet av deras viner, det var blandade gommar samlade runt bordet. Deras mindre kända viner är bra, men inte mer! Det är när vi kommer upp på de kralliga vinerna som jag börjar förstå mig på huset filosofi, och det var här det brast för vissa av oss, vinerna är stränga, otyglade, tannintörstiga och råa, det kvittade hur mycket luft och kärlek jag gav vinerna så är dom i ringa ålder, det jag saknade i en provning som denna är, minst ett referens vin med ålder, så otränade gommar hade fått en förståelse av mogen och vacker Châteauneuf-du-pape.
Två viner framstod lite extra denna dag och det är Èclats Calcaries Expression de Terroir, rankorna står stadigt i limestone Rocks och givetvis är druvorna handskördade. En cuvée som lyder, 95 % Grenache och 5 % Mourvédre- Cinsault. Traditionell vinification, vinet vilar i stora Cuves tronconiques. Ett storartat vin, med komplexa dofter och smaker, nymald vitpeppar, den unga och lite tjuriga röda frukten är påtaglig. Jag inser hur bra vinet är, men kommer att lugna mig 10 år, innan jag tar detta vin i glaset igen och gör en regelrätt bedömning. Nästa vin är Grés Rouges namnet kommer från "red-sand stones som är mycket järnberikad. Intressant är att jag känner vinets Terroir betydligt bättre i detta vin än föregående, personligen så gillar jag denna terroir bättre, känslan av kalla skaldjur, och dess lilla sötma. Vinifieringen och tillvägagångsättet är snarlikt Èclats, tycker att detta vin har fått komma lite mer till sin rätt än dess unga vän. Sen att köket drar fram stora fat med protein berikat kött av bästa kvalitet och kvantitet,  gjorde inte vinerna sämre precis. Till detta serverades en kraftig rödvinsreduktion samt smör/potatis puré. Attans så gott. Äntligen lite riktig vinmat. Tackar Spendrups Vin och Escalier för en trevlig dag, och ett speciellt tack till Domaine Ogier.  





Kommentarer

Populära inlägg