Bomans Trosa Snart igen!

Varför jag känner till Bomans i Trosa? Ja Ni ingen aning, bara hört gött om det i hela mitt gastronomiska liv och det roliga är, inte hört något dålig men heller inget magiskt? Så min slutledning av det är. Vad skönt att det finns krögare idag som "nöjer" sig med ett glatt leende och vill föra en trogen och fungerande rörelse vidare genom generationer, tänk om varje epok skulle följa en tids inredning, matlagning, stilar. Stackars ställe som enbart skulle kännas otydligt. Min första blick in i den stora matsalen på markplan blev lite virrig för mig, och min första tanke blev -Men herre gud har dom bara ställt in en massa bråte överallt och sen inget mer? Men vad fel jag hade. När jag tog mig en tur runt i matsalen så kändes det som att varje liten pinal av pryl hade en betydelse en plats i rummet. Som får mig får att trivas och känna att här är det någon som bryr sig. Härligt!
Vi blir visade ut i den magiskt vackra innegården av hovmästaren, vidare upp på en balkong som hade en fantastisk utsikt över den lilla hamnen och jag kände som jag satt uppe på en fin gammal Punchverandan. Extra roligt blev det när det visade sig att vår kypare för dagen var en ung gäst till mig från senaste tiden i fjällen, en ung och mycket lovande herre som har det som behövs för att bli en riktigt duktig kypare och sommelier. Nyfiken som jag är, så hade jag givetvis mängder med frågor om precis allt och vår kypare svarade så gott han kunde, och om inte så tog han reda på mina frågors svar. Miss E fick som vanligt stå ut med en osocial medmänniska, och det är ju då jag, som skall gräva mig ner i menyer och vinlistor. Bomans är känd för Stinas köttbullar så det var ett klart val från vår sida. Miss E skulle börja med en Tartar på KRAV oxe med sommartryffel och kantareller. En bra början, personligen letar jag fortfarande efter Sveriges bästa Tartar.
Bröd gillar jag när det direkt kommer ut varmt och smakrikt. Gott vispat smör!
För min del så blir det en Bomansmacka med rökt lax, räkor, Ekhovsägg, senapssås och kavring. För det tycke vår kypare Adam att jag skulle testa, och det gjorde jag rätt i. Goda smaker med rätt tillbehör, förstår att detta är en klassiker på Bomans
Stinas gigantiska köttbullar med puré som är så penetrerad med smör så jag tror att Sosa har något med detta att göra! Det smakade precis som om det vore mormor själv som rullat köttbullarna med sina vackra händer, skapat purén med lång erfarenhet samt att lingonen smakade som om det var hemifrån Småland. En rätt som måste få sin plats på denna meny. Blev lite som barn på nytt. Det är roligt att vår husmanskost alltid kommer att slå all annan mat! Jag är kanske lite för mycket Terroir? Stort gjort av Bomans är, att man ärligt rekommenderar ett glas mjölk till rätten.
Denna dag så blev det bara ett evigt bläddrande i vinlistan och till bords blev det tre lättöl. Men säger jag med stort M, för er som vill dricka riktigt bra viner till magiskt billiga priser, åk till Bomans. Vi har redan planerat för nästa besök för att lusta i äldre Bordeaux, smarrig champagne och alldeles för goda Spanjorer. Är detta en av Sveriges bästa prissatta vinlista?
Min slutplädering utlåter som följer. Hit åker jag gärna igen, Trosa är en mycket mysig by. Bomans skall hålla sin fana lika högt som jag alltid har hört om dom, med de bästa lovorden kommer jag tillbaka med stor lusta och skall bli trevligt att få njuta av kökets kärlek till maten samtidigt jag ser mig omkring i den vackra matsalen och finner mer småsaker som har en stor betydelse för Bomans. 

Kommentarer

Populära inlägg