Mr K Straw Man SQN 2005


(Ej ödmjuk denna gång) 
Är det nu dax att bryta en lådan till! Med drycken med stort D? Ett vin som många inte hört talas om, mindre än fått smaka. Men jag är en av de som dricker detta lite titt som tätt, gör ingen grej av det men när Sommelier Sverige väljer sida gällande svavel, filtrering, ägg, naturligt eller inte. Så ha jag för länge sen bestämt mig för vad jag står i detta totalt ointressanta ämne (personlig åsikt, viktigt att skriva), så därför lutar jag mig tillbaka och njuter av en fet skiva stekt bröd (Obs endast från Grädda Åre) med en ännu fetare skiva anklever och till det ett stort glas av denna siraps liknande magi på flaska. Tror faktiskt jag skall ge denna tomflaska till Charles Smith, så kanske han kan lära sig att göra vin han med;)...!Straw Man" = Vin de Paille = made from grapes dried on straw mats = DBS = Dried Berry Selection.
(Obs!! det ingår diabetes klass helvete) socker typ 414 gram per liter...Så upp med en flaska till.

Efter en stunds funderingar om hur nästa klunk skall intas om det är med sked eller genom att dricka en gång till. Förstå nu hur sött detta är och det är som en tunn sirap som ligger i ett glastäcke. vinet är enormt gott med trodde aldrig att jag skulle få uppleva ett sådant pass sött vin från Staterna.
Strawman Mr K. (K som i krankl & kracher) Detta vin har fått 100 poäng av Parker, och jag undrar varför egentligen? Som världens sötaste vin kanske?

Vinets utseende är guld och åter guld, mörk som farin och gardiner som är tjockare än blod.
Doften är gudomlig med söt mogen exotisk frukt, mandel, nötter, en tunn dimma stäcker sig till näsan om att här finns ananas, syrlig frukt.
Smaken är som att sätta tänderna i alla solmogna frukter du bara får in i käften, och varför inte ta en sked till och bara njuta av sötmans stora kärlek!
Tyvärr inte så mycket till syra men kan förstå vart den tagit vägen när man känner sötmans kalas. Om jag inte dricker detta ensamt nästa gång så kommer jag att servera ett kg anklever terrine, en god portion gelé av söta inslag, baguette i metervis och en skål med flingsalt. Tror att denna mängd fett och salt skall hänga med vinets sötma.

Jag älskar vinet, men inget som jag skulle säga att detta är bland de bästa som gjort år 2005. jag kan tänka mig att många av Parkers höga poäng just med detta vin är att det just är Mr Krankl på Sine Qua Non som är en helt fantastisk person, och en kombination med en av väldens bästa sötvins producenter Alois Kracher från Österrike så blir detta enligt många en perfekt kombination. 2005 årgång är tyvärr den sista som kommer att göras pga att 2007 gick Kracher tyvärr bort. En legend inom vinvärlden som lämnade oss. Vad jag hört så sitter Mr Alois på ett moln tittar på oss med en flaska TBA Kracher och en stor portion Anklever och bara njuter. Vi hoppas på det!

Kommentarer

Populära inlägg