Pinot Noir Rosé



Visst är det härligt att till våren och försommaren skall många dricka Rosé, jag är glad över att vi gör det, men skulle bli gladare över om vi drack Rosé året om, varför det blivit en försommar dryck förstår jag inte, en anledning är väl vårt kära bolag som har jag märker har mindre och mindre koll på alkohol. Eller om det är för att det oftast är frisk och gott med rosé så här på vårkanten. Eller är det bara vinvärldens som vill ha det så? Hur som helst är det bra att vi får i oss vår beskärda del av denna dryck! Jag personligen dricker ner än gärna Rosé året om och mer gärna Rosé som fått något år i källaren enbart för att vinerna växer oftast till sig och frukten blir betydligt bättre och syran brukar lägga sig! @tryffelsvinet har bett mig att prova denna Rosé från Chile och producenten bakom är Vina Santa Alicia S.A som har sitt vineri i Pirque Santiago. Santa Alicia Reserva Bio Bio Valley Pinot Noir Rosé. Utseendet är vackert lätt rosa med, klar och ren. Doften är till en början lite instängd och spritsig men lugnar ner sig efter några varv i mina Ridel Nebbiolo glas, jag gillar stora kupor med mindre öppning då vinet kan få leka av sig i kupan och dofterna samlas ordentligt innan min nos intar alla komplexa dofter. Finner krusbärsskal som fått lite eftermiddags sol, hallonen som är nyplockade och ligger så fint på mormors gamla porslin i köket, den varma röda frukten är påtaglig. Smaken är mineralisk, bra syra med trevlig längd, smaken är inte riktigt i mogen form utan mer som de absolut första röda bären som man skulle ha låtit hänga en dag till i landet. Men tycker att syran balanserar sig bra med frukten och tar mig en extra stor klunk för att känna att jag inte missat något. Denna Rosé ger jag ett gott betyg och vet att det kommer drickas en del av denna dryck i sommar. Jag ser hellre mat till denna Rosé än bara att hinka i trädgården. Grilla några Rödräkor, och skvätt lite citron över en sallad på rädisa och örtskott. En dillkräm vid sidan om så räkan får sig lite fett på sig innan den skall avnjutas! Skål och trevlig sommar!

Kommentarer

Populära inlägg