Lunch @F12

Dessa rätter fick vi avnjuta till vår Vertikalprovning med Hevré Tucki.
Vinerna är magiska och maten är topp, men inte riktigt tillsammans. Jag vill inte vara den som gnäller på en toppkrog eller en producent. Det enda jag påpekar, är att köket tillsammans med ansvarig sommelier sätter sig ner och provar igenom och smakar maten tillsammans med vinerna. Det är samt en ära att sitta tillsammans med Sveriges absolut topp skribenter och få vara en del av detta! Så nu fick jag ur mig detta och har gått vidare sen länge. En än gång tusen tack till F12, Vinunic och Hevré. (Resan till Chablis och Ch Chablisienne är redan bokad) 
 
Havskräfta som lätt rimmats med Citronpärlor (tapioka) bönor och ärtor. Ett fantastisk vacker rätt som gör att jag bara vill springa på grönbete med en gång!

Salmalax, rostade hasselnötter, rädisa, rått äpple. Även här en galant rätt som smakade på topp men vad var saltet som behövs både till fettet i laxen och för att dämpa syran i vinet?

Bakad Torsk med primörsallad, svart tryffelkräm och knäll på grisfot. Denna grisfot med dess sälta gjorde sig magiskt till de lite äldre vinerna, och sparrisens syra poppade omkring som en galning bland vinets frukt. Min slutpledering för denna dag är att F12 är en mycket bra restaurang och Hevré med sina viner är grymma. Så med ett mer än godkänt leende så traskade jag vidare i min vårdag!

Kommentarer

Populära inlägg