Fjällbete i Åre


Efter ett kanon besök hos Fjällbete i Åre. Är jag nu en lyckligare människa att kunna berätta vidare om hur denna gård fungerar och drivs. Det är nästan ett år sen som min goda vän Herr Landmark började berätta om Fjällbete och eftersom en stor del av att jag flyttade till Jämtland, var ju för att Gastronomin är otroligt välutvecklad och alla små och lokala odlare och producenter. Det skulle som sagt bli som att sätta sig i skolbänken igen, för att lära sig ännu mer om Sveriges Gastronomi. Det jag blir lite upprörd över är att jag under förra vinersäsongen frågade runt lite på byns krogar om detta med fjällbete och det var som att dra huvudet i väggen, det enda jag fick till svars var att det är en köttprodocent. Jo Grattis det är det ju men vad är det mer, men där var det stop. Önskade att detta ingick i värdskapet i Åre. Skall erkänna att jag fick en bra presentation på ett ställe. Detta är ett litet kooperativ med många duktiga människor runt om kring. Men vi som arbetar med detta måste bli bättre på att berätta det vidare för våra gäster, kunder. Jag skiter ganska hårt i om min köttabit är grillad, stekt, halstrad eller vad som helst. De som är kunskap för mig är vad historien är, och vart dagens Gastronomi börjar?
Skrev en lång artikel om vad matlagningen börjar. Är det i köket på stekpannan? eller är det där det egentligen slutar? För mig börjar det hela mycket tidigare. I jorden, skogen, sjön eller som här på fjället. Så min kompis Valle på bilden kommer jag snart att hälsa på igen. För mig var det som att komma hem till min käre faster Lisa som jag minns det från barnsben. Skall med stor stolthet berätta och skryta om Fjällbete så länge jag bara orkar, det är min uppgift att föra detta vidare samt att lära mig ännu mer om Fjällbete. Tänk på det kära ägare och krögare. Läs mer på www.fjallbete.se

Kommentarer

Populära inlägg