Vad är lyx, Service, Gentilt osv


Blir mer och mer orolig över vad Sveriges korgliv kommer att kunna prestera under de 10 kommande året. Det lutar åt att Restaurangbranschen kommer att bli mer och mer likt politiken som får de fattiga att bli fattigare och de rika blir ännu rikare. Men detta menar jag att kunskapen för morgondagens kockar och kypare är skrämande. Det finns givetvis undantag, men överlag så har man blivit fan så mycket latare över att få kämpa sig till en plats i ett bra kök eller få lära sig kyparens hemliga knep. Redan på min tid i grytskolan så trodde vissa att man inom snar framtid efter studenten så skulle man stå i tv4:s morgonprogram eller kallad Marco Pierre White, lära sig skrika som Gordon eller vara lika sluten i ett monukulärtkök  nära Barcelona. Det är inte riktigt så här det fungerar kära vänner. Man får då inget gratis i denna bransch förutom en förbannat massa lärdom om man vill och kämpar för det. Jag har idag med mina 15 år i branschen endast börjat att nagga lite i kanten av vad en kunskapsberikad sommelier kan. Men det är ju det som är det häftiga! att kunna lära sig något nytt varje dag. Ett stort bevis på detta är när jag har föreläsningar eller provningar, alla har en relation till vin eller mat och jag märker så fort någon vill "sätta mig på plats" för att jag just inte besökt den vingården eller producenten. Fine..men kära vän berätta för mig, jag kommer garanterat ha en liten susning om vad personen ifråga pratar om men vad roligt att han/hon varit på plats. Berätta för mig så kan jag lära mig något av det oxå. Har stött på mängder med Sommelierer som enbart pratar om sitt, det är den personens val. En sommelier idag har en otroligt press på sig, för att denne person är en Ambassadör för många hundraårs dryckerskunskap. Tyvärr så ser inte Sommeliererna det så idag. Man kör sitt race och tänker inte så mycket mer på det hela. Tan nu ett djupt andetag och inse vad det som finns i buteljen det är garanterat 200 års historik bakom platsen, producenten, en speciell årgången osv, va lite stolt över att just du får stå och prata om en sådant viktigt ting.

Andreas Larsson skriver i Livets goda om vad elegans är! Det han skriver är så sant så sant, för enligt oss själva så har vi kört om hela södra Europa i vad matlagning är, kanske har vi det! Men det som gör mig mest besviken över oss nordbor är ju att vi njuter inte av gastronomin på samma sätt som dem! Vi skall äta kl 17 hemma ingen annan än familjen. Och på fredagen är det fredagsmys med pizza och chips framför tvn och lördagen så är det Fläskfile med tubbea och pommes.. Elegans,, Till det så serveras en kall Cola till ungarna en bärs till farsan och en dunk skit piss vin till frugan. Dom lite längre ner i Europa dom ser maten som en fest sen om det är måndag eller lördag skiter dom fullt ut i, man går ut och äter tillsammans, man skojar sjunger och stimmar, njuter av maten och dricker lokalt producerat vin. Så detta är kanske vi skall ta lärdom av, maten är inte enbart till för att fylla magen din, den är även gjord för få kallas elegans och nöje. Men man kan ju inte dricka vin på en tisdag?

Nästa ting blir vad är en bra person i matsalen? Den frågan ställer jag mig ofta själv, enbart för att utveckla mig själv och jag har ett ansvar mot mina anställda att utveckla dom och så givetvis få gästen lite extra nöjd. Och det är här det hela med min enkla filosofi om DLX. "de lilla extra" Vem som helst kan utan problem servera en maträtt och säga vad det är, hälla upp det där goda röda vinet och sen gå därifrån. Men då kvittar det om det är den första Svenska hummern som kostar 13000 kr kg eller om det är Ch Petrus 82 i glaset. Det är inte maten och vinet som gör grejen, det vill jag lova. Det som är viktigt för mig är kunna läsa av denna gäst vad just han/hon är ute efter med detta besök hos mig. Är det en mycket intresserad vin & mat person som vill veta allt, eller är det en person som enbart vill NJUTA av sin mat, då är det för mig läsa av gästen och ge den nivå gästen önska på service, presentation, uppmärksamhet och lyhördhet. Jag vill påstå att över 80 % av dagens kypare körs sitt race och det kvittar om det är Pelle Jöns eller Knugen som sitter vid bordet så finns det en inriktad manual att gå efter, och då är man riktigt illa ute. Vad kan jag göra för att få gästen lite mer än nöjd, vad kan jag göra för att få ett Aha.."men detta var nytt för oss" Många tror att det handla om att köpa den dyraste fisken, det bästa köttet, den finaste tryffeln och den vackraste anklever, glöm det! Ni som tänker så kommer att gå i KK fortare än kvickt, givetvis så är det underbart att överraska en gäst med en hummer bit och säga varsegod, men det är inte det ekomoniska ligger för en restaurang. Det är det lilla och enkla som ligger i facit på detta uttryck DLX.. och mitt facit på det hela är att vara nyfiken, lyhörd, hur skulle jag tackla denna sits, var påläst om råvaror och drycker, historik, ert ställe. Vad nyfiken på att hitta nya lösningar och får mig till att vara en god lektor i lära om att vara en god matsalsmänniska..

Kommentarer

  1. Kent, mycket intressant inlägg.

    Jag måste säga att du om någon står för elegans, kunskap, ödmjukhet och en fantastisk service!

    //Calle

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Carl! Hoppas vi ses snart!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg