Bond Estate Magnum (Notes 2011)

Då var det tid för lite notes. Mina egna underbara älsklingar från Napa. Bond Estate

2006 Magnum Vecina Oakville
Utseende: Mörkröd kärna, övergången till tegelbetoning, vacker, tydlig yttre linje med mognadens spår.
Doft: Stor doft, stor doft, alkoholsting, mineralrik från Terrior, uns av faten som gör den lite mjukare i doften. Medelrostade fat?!
Smak: Sträv vid första välkomnandet, eldighet som är elegant som få, bärighet här finner vi de mörka bären vid sommarens slut, då det finnes massor med mogna smaker i bären. Eftersmak som sitter kvar länge, rostade kaffe bönor, och ett enormt välbalanserat vin.
Slutledning: Ett vin med muskler och med stor kropp, lagring i 10 till minst vill jag säga. än för ungt. Detta vin har varit i krus och butelj i tre dagar och vill inte vakna upp än. Till denna Vecinia äter jag en 12 veckors mörad Entrecote med grillade grönsaker, och givetvis en egenslagen Bea med Dragon från egen gård och hemgjord vinäger. Enbart denna feta sås till för att dämpa vinets lilla stingslighet och alkohol.
(Poäng 9,1)

2006 Magnum Pluribus
Utseende: Jämn och fin rödfärgad med en eleganta och tunn yttre linje.
Doft: Mogen doft, ej påtaglig eldighet, lätt rökig, solmogen frukt och bär, lätta mineraler, kaffe rosteri med lite sötare bönor, Arabica toner.
Smak: Elegant, torr, strävigheten är bra, bra bitighet vill inte ge sig av, grym och skön syra, kaffe, honung av Acasia. Välrostade fat.
Slutledning: Vinet skall lagrad och få en ålder på 8-10 år till. För ungt för mig. Men tvinga mig att dricka detta vin till middagen så vill jag äta, långtidsbakad grissida med rotfrukter som fått bakas med egen odlade örter och en härlig sky till detta med en viss sötma i så är jag nöjd.
(Poäng 9,1)

2006 Magnum St Eden
Utseende: Ung, lätt rödaktig genom hela vinet, liten ytterkant med absolut synbar.
Doft: Stor i doften, köttig, bakad bröd med hård yta, söt doft, välrostade fat med skön vanilj, är det lite chili, lakrits som jag finner.,
Smak: Helt galet elegant, vilken balans, nu snackar vi Bond. Mineraler som bryter fina mineraler, med skön frukt och mognad, strukturerade tanniner, silkes len genom gommen och så mysig. Detta vin har nu varit öppet i 48 timmar och det är nu det börjar hända saker. Wow
Slutledning: Ett vin som får mig att förstå vad fulländade viner innebär, Denna Cru som jag anser att från 2006 går att dricka nu men vill gärna spara i 6 år till innan nästa 06:a åter upp i karaffen. Nu vill jag ha Kalvbräss som är mörad i fet mjölk och sen öst med massor av brynt smör, en liten gastrix med bra sötma och lite syra, en sidesled morotspuré som gått lite för länge i termomixern och varför inte lite torkade Pain de P Chips.. Det är enkelt ibland.¨
(Poäng 9,0)

2000 Magnum Melbury
Sorry, råkade öppna upp en 00 men det skall nog gå att skriva några rader om den me;)
Utseende:En vacker syn får mig att vilja dofta med en gång, kärnan är mörk och mogen, följande linjer ut visar att vinet är på väg att nå sin första mognads tid. Men vill gärna följa detta vin tills nästa topp för tror att vinet kommer att visa upp sig på ett ännu bättre vis då. Kanske blir till frukosten som jag skall fira min 35 årsdag hos Paul Roberts.
Doft: Källare, lätt unken men kommer upp sig fort. mina minnen får mig att tänka Torpet i Hälsingland och speciellt jordkällaren där jag alltid hade min spade när det var tid för att hämta mask till kvällens mete. kall, lite rå men försvinnande härlig. Bär korg efter bärkorg, det tar liksom inte slut på doft. Det kommer en vind med dofter av förbi farande svarta Ferrari bilar i godisform. Härligt. Alkoholen är där och det skal den vara, kaxig med på ett bra vis. lyfter upp vinet till höga höjder.
Smak: Kan bara dra mig tillbaka i fåtöljen och bara njuta av denna orgasm i smaker, allt som jag finner i nosen finner jag i gommen, bland det roligare och bästa jag provat i år.
Slutlednning: Vacker. underbart, likt min älskade. snart på sin första topp men kommer att ge min käresta 8-10 år till innan jag öppnar upp min andra Magnum, men vem vet kanske springer på denna årgång snar tigen;)  läser mina notes från mitt block och ser att jag visst drömt mig bort en stund med detta vin och vill nog egentligen inte komma tillbaka med drömmarna och minnena finns kvar. Vad jag upplevde i drömmen stannar hos mig och vinet.
(Poäng 9,3)


Kommentarer

Populära inlägg