När Chardonnay slampan är som bäst!


Söndags afton. Medans Gunvald Larsson idiotförklarar allt och alla i kvällens Beckrulle. Så jag öppnar en flaska 2007 Puligny- Montrachet Les Chames från producenten Thevenot- Machal, Jacques.
Gott säger jag. En vacker lätt gulton utgör kulören på vinet, Doften är sval med lätta anstrykningar av baconfett med sällskap av honung, aprikoser och smörblommar. Men med ett stort knyte av fantastiskt härliga syror gör att vinet gärna hoppar in i gommen och tar sig en sväng om innan det på ett litet retligt sätt ger sig ner i stupen. Årgång 2007 för mig är inte topp, men när vi pratar om dessa producenter så blir det sällan dåligt, men 2005 är tyngre, lite fetare och rundare. 2006 Spritsig, elegant men lite för hög syra för min smak, och 2007 blir ett betyg mitt i mellan. Vinet vilar i faten runt 18 månader och ca 25 % av faten är ettårs fat. Vi avnjöt Savolax, lite kallskuret av svenskt härkomst. Omelette Crémeuse aux crevettes et à làneth, och rimmad oxbringa och efter lite funderingar så kom vi på att alla syrliga och söta tillbehör stor kvar på köks ön, men det gjorde absolut inget, vinet skötte allt än då. Jag kommer att lägga undan resten av dessa 07:or och glömma bort dom i några år till, jag påstår och säger att vinet kommer bli ännu bättre.
Tack för ett trevlig möte. Ses om några år igen.
(Poäng 2005 8,7)
(Poäng 2006 7,5)
(Poäng 2007 8,1)

Kommentarer

Populära inlägg