Inte som som alla andra!

2006 Domaine Bento & M. Chapoutier ex aequo. 75 % Syrah 25 % Touriga nacional, Vinet härstammar från Appelatioen Vihno Regional estremadura. Portugal är tyvärr inte mitt favorit land. skynda långsamt brukar jag säga, men vissa Portugiser vill få ut sina viner lite för fort. Antingen så är det så fruktansvärt överkokt eller så har vinerna ingen själ. Nu är det inte så med alla viner, jag har provat igenom en del och visst finns det toppar givetvis. Men överlag gillar jag inte det jag provat. Lovar mig själv att aldrig dömma ut något land när det gäller vin, men jag måste bara få ge detta lite mer tid. Om det är något jag skulle vilja göra med detta vin är att dra fram tiden ca 10 år och få uppleva vinet, men enbart för att jag vet att vinet kommer att göra mig lycklig. Har provar 2006 vid flertalet gånger. Men efter varje gång så säger jag till mig själv, det är på tok för ungt. Den store M Chapoutier, Rhone dalens kung gör vinet tillsammans med Bento och det är en roligt kombination.

Tasting Notes.
Vid tre tillfällen är vinet provat och jag vill inte göra ett utlåtande, vinet är för ungt, spretigt, för kompliserat, låt som sagt vinet få vila och växa till sig i minst 5 år till.
(Poäng 6,6)
(Poäng 6,9)
(Poäng 6,9)

Kommentarer

Populära inlägg