Hinka Malt!

Oktoberfest Lettisk ljus lager Bär namnet Kievari. En trevlig öl med bra drag i sig. Tydlig beska och finfrukt. Jag hittade lite citrustoner och majs. Vackert bärnstensfärgad (Poäng 7.0)
Dugges gör det igen, Kals Stout. Smakrik öl med välrostad malt, långsmak och en god portion vanilj, knäck och rostadbröd vad jag hittade i doftpalleten. smaken gör sig lik doften. Inte kvällens bästa med rekommenderas absolut. (Poäng 6,5)
St Eriks Porter!! Detta blev kvällens bästa. Mycket öl i liten flaska. Tiden drar sig mot jul, det gör denna öl oxå. Smakerna är söta och kraftiga. En öl som skall avnjuas riktig kall och till knäcken på Julabordet. (Poäng 8.5)

Sigtuna Oktober Beer, Skum öl med ruskigt tunga smaker får mig att tro att denna öl är gjord "för den undre världen". Jag tycker det är spännande att infinna den första stora klunken och samtidigt titta på labelsen, Välrostade toner får mig att tänka på när man doftar på en enkel Espresso som stått sådär 1 minut för länge. Vanilj hittar jag och en härlig beska. Drick och njut (Poäng 7,0)

IPA St Eriks, smakrik men ingen kropp som står upp mot alkoholen, blir lite ihålig men i övrigt balansread öl med god beska. Vi provade denna öl till Patanegra och Kryddost från Boxholmen, det gjord inte ont (Poäng 6,5)
Svensk Klassisk Porter Carnegie 2009, Erkänner med god vilja att denna porter har tyvärr fått lite för mycket skit av mig vid tidigare provningar men denna gång väldigt harmonisk och de söta frukterna med apelsin i topp gör denna öl riktigt rolig. Kaffe, lätt kryddig och bra humlad. (Poäng 7.0) Dansk mysöl som dedikeras till Jackie Brown, Bryggeriet vid namn Mikkeller har blivit en favorit från min sida. Riktigt välgjord öl, balaserade och har alltid en välsvarvad kropp (tänk er babbsan liksom) full med romantik! Skall provas, ett måste. (Poäng 8.0) Efter att provat igenom sig ett behagligt antal öl och en förnenad massa med ostar, chark och ännu mer salta ting. Var vi såpass mätta att inte en tryffel fick plats. Så då slog oss tanken att en Kriek Lambic, Spontanjäst öl hade sutit som en fläskläpp och det gjorde den! Med en härlig frisk fruktighet, då givetivs körsbär som ölen är smaksatt med. Uppfriskande och bara så där lagom. Ni som lägger tid på att räffsa i rabatter, titta på små insjöar, tycker det är vackert med 4 olika längder så gräset, det jag tänker på är golfare. Abslout inget fel att vara golfare men det jag menar att efter 5 timmar 18 hål, sjukt varmt och bra många bortförklaringar gällande de där 36 felslagen under rundan så kan det vara gott med något kallt efter! Och det var de vi kände med denna öl. Satt son handen i handsken. Prova och njut tillsammans med gott sällskap det räcker. (Poäng 7,5)

Kommentarer

Populära inlägg