En ordentlig Pungspark eller ett riktigt bra åk!



Och med den Titeln på inlägget så förtår ju alla att det handlar om Jätten från Barolo, Kungen av Alba, Tjurens kärva blod -jag ett kärt barn bär många namn. Vill klargöra för vissa, efter en del efterforskning från provningar att det finns olika stilar på Barolo. Grattis till er, det gör det. Sen så finns det dom som inte använder 100 % Nebbiolo? Vad tråkigt för dom som inte gör det. Vill inte att vi skall kasta skit över ett område som lever totalt efter Terrior och Terra Bianca. Det finns säker dom som blandar i en skvätt av någon annan druva men det är ju isåfall deras samvete mot Italiensk vinkultur och som en ren pungspark mot dessa viner. Vinerna skall i allafall innerhålla 100 % Nebbiolo, lagrats på fat minst 3 år många ligger upp till 5 år. Efter 5 år så får man skriva ut Riserva på labelsen. Storleken är runt 1259 hk och är uppdelat på ca 1200 odlare. Där förstår ni vad jag menar med att det finns olika stilar på Barolo. Vissa lite yngre odlare tycker att tidig skörd, kort maccerering, ingen filtrering och sen i nya välrostade fat, resultatet av det vill jag påstår att vi får en överfatad, stressad och allt för fånig Barolo. Så jag håller mig till den gamla vanliga stilen då. Skall jag avnjuta Barolo så får det gärna ha minst 10 år på nacken. Givetvis så provar jag en del yngre men det är för referensen och framtidens skull! För att då få låta som en vinsnobb så är det en stor otjänst för jätten att inte få växa till sig en så där 10 år eller mer. Ynglingen på bilden är enbart 7 år men jag gör ett undantag för denna gång. jag kanske tillhör den yngre generationen här då?

Min kärlek och förklaring till en Barolo är ungefär som när min gode vän Peter skulle ge sin fan på att kunna lära sig att trycka lagg på en förmiddag, liften funkade bra och tänket fanns där. (Doften är även bra i en ung Barolo) Vid toppen så skulle det nu ge sig iväg, och det första svängarna var riktigt aggresiva och totalt okontrolerade (Samma med ung Barolo) Nu skulle det sväras, kastas, leva fan för att det inte riktigt funkade direkt! (Ung Barolo kan vara riktigt grining och tjurig) Men efter ett tag med taktiskt snack och några kalla öl (Sammastil på lite äldre Barolo) Fan nu började det hända saker, svägarna började bli mer kontrolerade, stavana var där dom skulle och stilen "skitnödig" började se riktigt stilig och avslappnad ut. (Dekanterad Barolo ålder runt 10 år) Så på eftermiddagen med några bra åk och ett besök i parken så känndes det bra. Så till middagen blev vi severade en Sexig och stilren Barolo som är full av energi och totalt fullproppad med kärlekens smaker. Det som skillde Peter och Barolon är att Peter somande fort som fan efter. Men det gjorde inte vinet, det satt uppe hela natten och lustfyllde mina smaklökar.

Tiden är ju helt perfekt för Barolo och tryfflel så Söndags middagen bli visst. Hemgjord kryddkorv som jag gjort tillsammans med Mamma (Mammor är alltid den som bestämmer i ett Italienskt kök) Tryffel Pasta, tryffelcreme, tryffelolja och tryffelbröd.

Kryddig Korv & Pasta med spår av Tryffel

Kommentarer

Populära inlägg