Ciò che noi chiamiamo Midd in tutta semplicità

I afton blir det en såkallad Ciò che noi chiamiamo... Vi har vänta i fem år att få avnjuta denna goding tillsammans med god mat. klockan är nu 1600, gästerna anländer om ca 3 timmar. Eftersom jag inte provat 1999 innan och vet att vinet egentligen har sovit lite för djup, med det menar jag att vinet ligger i kallaste laget, det sista jag vill är att mina viner skall stressas till mognad. Men nu så är det dax, upp i karaff för att få vakna till liv i ett lugnt och harmoniskt moment. För att vinet skall få en liten hemkänsla så sprudlar det toner av Andrea Bocelli och Vivo Per Lei ur högtalarna.
När det ligger där i sin vagga så beskådar jag vinets färg och kan bara fatta mig kort i den frågan, moget. vilken kulör, mörkbrunt med mogenhets grad av högsta rang.
Doften är lite spretig i början men efter en stunds vaggande, börjar vinet öppna sig, och det är så härligt att få vara med om detta, fikonens mogna sidor, romrussin, sultanrussin, körsbärsskal som legat varmt i solen, den lite kalla källaren från torpet i Hälsingland gör anspråk på att vilja komma fram, thaiti vaniljen sötma. dadlar. Jag blir tårögd. Måste ta ett litet stop här. Invänta osten som skall gifta sig med vinet. så återkommer inom snar framtid.

Kommentarer

Populära inlägg