Två nya däck Tack!

För att komma hem ibland så brukar jag dra mig till Alsace. Det är mitt andra hem när det gäller viner. Alsace kommer alltid att ligga mig varmt om hjärtat. Det var väl här det började för mig antar jag, min första vingårdsdate och det var här Gewurztraminer tog min oskuld. Alsace i dagens ögon får mig att bli lite rädd, tyvärr är det för få som får uppleva de riktiga Alsace (nu har jag givetvis räknat in alla dessa dryga "jag kan alla årgångar i hela frankrike, men aldrig provat dom klubben") Det tråkiga i det hela är att det är fan inte många av dom/er som fått vara med om en riktig vinupplevelse i Alsace.

Måste Citera en av våra mest försupna vinexperter gällande Riesling: Undermålig tysk druva som ger enkla viner i Alsace.

Vad menar jag med det riktiga Alsace, för mig är det att komma hem efter en hård dags provningar med sköna vänner som uppskattar det enkla och goda. Det har blivit lite av en turistfälla, det säljs ut massor med undermåttliga viner, det kan nog dom flesta hålla med om, men tittar man lite in mellan de otroligt vackra trähusen så finner du en av de lite mindre producenterna med endast några Hk mednågon av de ädla druvorna. De där lite mindre namnen som blir tårögda när man ger sitt positiva svar om att just deras droppar är helt fantastiska, det är något som familjen ärvt och behandlat med största respekt i säkerligen 5 generationer tillbaka Dom som frågar en extra gång, du skojande inte med mig när du sa att vinet var gott. Känslan att se en vinsmakare ögon och leende när någon tycker just om deras viner. Denna mäktiga känsla upplever jag visserligen överallt när jag besöker vingårdar, men det är något lite extra hemma i Alsace. Jag vill inte räkna upp några namn på producenter, jag är rädd att jag skulle glömma något namn. Och jag vill inte röra upp något.
Det är nästan så man blir lite rörd själv efter man skrivit dessa rader. Men Alsace är vackert, oförutsägbart och alldeles underbart.


I och med detta avnjutes en enkel Riesling från Gurra Lorentz givetvis i magnumkonstym. Annars kan det vara. Årgången är 1966! Här skall man inte lita på första intrycket. Vi kan gämföra detta vin med stålmoster. vinet är 44 år ungt. Vinet visar upp syra, mineraler, Citrus som vore plockad igår, fortfarande komplext och spretigt, petroleum, avgaser från en ny Stekar BMW, sladdade däck på A4 söder ut. Men så klokt. Smaken är ursinnig med samma palett som doften, vad är det som händer, vinet släppter dig inte på vis i världen, det är som att följa med en Formel 1 bil i svängarna och sen ut på en raka, vi ler vi skrattar och vi tar oss en stor bit anklever till och lutar oss tillbaka för nu jäv-la skall vi ut på rak an!!

Så hit med två nya däck för här skall brännas sulor!

Poäng 8,7

Kommentarer

Populära inlägg