Harlan Estate. Napa Valley 15 hektar med druvor. Bill Harlan bestämde sig tidigt att han skulle göra ett av de bästa vinerna Napa kunde erbjuda. Idag kan man sträcka sig gott och väl till ett av världens bästa viner, ödmjukt sagt. Bill har hjälp årligen av "The flying winemaker" Michel Rolland enbart för att få en "bredd" på vinet som han själv säger. När jag senast satt och åt middag tillsammans med Don som är vinmakaren så berättade han mycket noggrant om allt från Terroir till butelj och det är mycket imponerande och vilket arbete han och hans team lägger ner på kvaliteten. Skörden sker enbart på natten för att hålla druvornas temp nere så gott det går. Harlan består oftast av runt 80 % Cabernet Sauvignon, 15 % Merlot och resten Cabernet Franc och Petite Verdot. Harlan vinerna vilar alltid på ny ek 23-26 månader. En person som måste nämnas är Bob Levy som är Bill och Dons högra hand och har stor skyldighet till att vinerna är bland det bästa vi upplevt.
Bill Harlans fantastiska vin årgång 2005, det sägs att detta är världens bästa vin, efter en hjälp tidigt av vertikal provning genom 5 årgångar samt "The Maiden" Bill´s andra vin, så kan jag i alla fall med mina år i vinvälden hålla med till fullo. Kommer att göra ett inlägg senare där jag kommer att publicera en bild med mina anteckningar från denna provning och när jag kommer till årgång 2005 så blir allt lite mer komplicerat, det är samma känsla som att lägga sista pusselbiten på ett 100000 bitars pussel, eller som att få lappen att klarat sitt körkort, första moppen, eller vann den där otroligt viktiga danstävlingen i mellanstadiet, din första kyss. Detta vin är otroligt. Min första kontakt med vinet, det kändes som att vinet ville känna lite på dig, (Vad är Du för person, kommer Du respektera mig, uppskattar Du mig) det var min första känsla och det var ett angenämt första möte. Vinet är inte lätt att prova, som min beskrivning ovan så är vinet rent av lite bångstyrigt i början men sen öppnar det upp sig, (Tänk dig att få lukta på ödmjuk seder, stoppa hela huvudet ner i en korg med skogen alla bär som fått sin mognad av varma solstrålar. vårens unika dofter i lövskogen, samtidigt som du kysser din käresta, blir mycket på en gång men tänk bara tanken, blanda sen aldrig aldrig ihop vanlig kärlek och vinkärlek) Balansen i vinet, syran, tanniner, mineraler, frukt, fat..Bill vet vad han styr med. Får Ni äran att avnjuta detta vin gör det. Poäng 9,8

Kommentarer

Populära inlägg