Aalto PS 2015

Allt eller inget. Aalto Ps 2015 är ett vin som idag är fabulöst gott och vinet kommer att utvecklas i sin butelj under många, många år framåt. Druvorna odlas i Riberas bästa Terroir och från Aaltos mest uttrycksfulla vingårdar, los Pagos Seleccionados. Därav namnet PS.
Vinerna har stått mig nära sen många år tillbaka, under en tid arbetade jag med norra Europas bredaste Aalto listan, samtliga årgångar och de flesta årgångarna i minst tre olika storlekar på buteljer. Så min kärlek till detta hus är mer än respektfullt.

Två av Vinvärldens stora profiler, grundade bodegan Aalto 1999 och är ett samarbete mellan Mariano Garcia och Javier Zaccagnini. Med 30 år av sin tid på Vega Sicilia, så förstod vi alla att Garcia skulle göra stordåd tillsammans med Zaccagnini. Vinerna har under alla år, formats i samma stil, men varje årgång så får vinet sin egna personlighet och den personligheten tar stor plats i både glas och själ.

Vinet dova och täta stil, gör att vinets inre hålls hemligt i ung ålder, även att jag använder mig av en stor och korrekt kupa. Doften är komplex och fruktigheten är tät och ingivande. Toner av fänkål, lakritsrot, viol, kanel gör att jag lyser av lycka. Jag kan inte hålla mig i många sekunder förrns jag sippar på vinet och får mig överöst med tok bra inlevelse. Vinet ger mig smaker av all röd frukt jag kan tänka mig, torkade blåbär. Sträva och vassa tanniner och en balanserad kropp som för få kommer att få uppleva. Fatens inverkan på vinet väl tämjda kropp, är ursinnes bra. Ett mycket välgjort och ett precisionsarbete av dess like.
Drick nu och njut, men råkar man glömma bort vinet i ett gäng år så kommer ni inte att misstycka. Att vinet är underbart i sällskap med enbart mig är inget vi håller undan. Men jag och vinet tänker oss ca 400 gram hängmörad Entrecote med fin marmorering, en hink Bea, en enkel tomatsallad och så då en större portion med enkel friterade pommes. Då ni… Ni kommer inte närmre himlen än så. 

Kommentarer

Populära inlägg