Brygghäng & Pinuppor

Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo (det gör jag) några månader om året (året om), så att själen kan få ro. Den för mig heliga Uffe som får göra vårt sällskap med genuint skrivna texter. Bryggan har blivit ett riktigt vattenhål för oss och varför inte utnyttja denna korta sommartid, som i sin vanliga skrud inte har visat sig från sin bästa sida. Antar att vi får vänta ett par dagar till, men sen vill vi ha sommar och värme.
Sällskapet är samlat och det är ett nytt ansikte som vi välkomnar in i familjen, med stor vilja och lusta att lära, så kommer denna lilla duvunge att bli ett bra komplement till de som är lite krokiga i ryggen och ibland lite för klassiska. Vi har som vanligt två viner och till dessa kommer det att serveras två olika stycken kött och såklart har vi även laddat grillen med grönsaker. Efter middagen hoppas vi på bryggdans, men det får kvällen avgöra hur mycket vi har energi kvar för att skutta omkring senare.

”Noble Vines. Kalifornien är näst störst i världen på att odla Pinot Noir, efter Bourgogne. På San Bernabe Vineyard i Monterey som är själva hörnstenen för familjen Indelicato producerar man flera olika druvor, bla underbar Pinot Noir. Familjen har sedan förvärvet 1988 lagt stort fokus på att vitalisera egendomen för att få ut det bästa som den har att erbjuda. 
Det är en av de mest ansedda gårdarna i området och innehar ett certifikat i sustainable farming sk hållbart jordbruk. Vingården har det ultimata läget i Monterey och erbjuder varma soliga dagar, svala nätter, bra dränering med jordmån som består främst av sand. Landskapet är varierande med vackra dalar med bördiga och gröna sluttningar. Numret på de olika produkterna har en särskild betydelse. Den första siffran avser vilken klon som vinet kommer ifrån och de två andra siffrorna avser vilket vinblock som gäller.”

Så vinet är från min mest kärleksfulla region, jag har tillsammans med vännerna sett fram emot äntligen få prova vinet och känna hur musten är och vad det kommer att lusta oss med.  Relativt mörk i sin pläd, och vinet breder ut sig i mitt Matureglas. Doften är som sig bör om inte än bättre, toner av solmogna jordgubbar, körsbärens skal och en fin bitterhet av choklad. Första klunken få hänga kvar i gommen ett tag, för att komma till sin rätt. Ett fint balanserat vin och det är i denna sekund som fatens stil och form kommer in så läckra vinet. En fin kryddighet med påhängande grön örtighet får mig att känna som så att vinet har större personlighet än jag hade tänk mig.
Jag brukar servera dessa viner så svala som 12 grader för att få upp vinet temperatur i glaset och munnen, därav känna vinets olika steg i syra och stil. (Blir säkert hängd av många riktiga vinkritiker nu, men det är så jag vill ha vinet och garanterat att vinet har kommit upp till ”rekommenderad” temperatur om 18 grader innan vinet är slut).

”Inledande kallmaceration under ett par dagar. Jäsningen sker vid låg temperatur med överpumpning av musten över skalhatten. Druvorna pressas varsamt och druvmusten överförs till ståltankar eller ekfat beroende på druvornas syrenivå.”

Till vinet så serveras vi kvällens första kött och det är 200 dagars premium ribbor, sprängda med smakrikt fett och på ben så spar vi in all köttsaft. Till detta har vi grillat grön sparris, jordärtskockor, betor och spetskål, allt har penslats kärleksfullt med örter som jag mixat med honung och soya.
Så pass tar jag mig en bit av köttet, drar biten i saften som grönsakerna och örterna lämnat efter sig på fatet, tar till detta en klunk vin och låter allt få harmonisera sig tillsammans och jag väntar bara på ett resultat från mina sinnen och lökar. Utmärkt, smakrikt, gemytligt, konstnärligt och läckert är det som först registreras. Och njutningen är på topp. Vinet med sin präktiga men välformade kropp lagt beslag på köttets feta smaker och vad gör inte Umami från soyan, jo allt! Smakerna förgylls och speciellt de söta från betorna fångas upp av vinet på ett genialisk vis. Vinerna behöver inte kosta multum för att få dessa smakfester och jäklar vad örtigheten bli påtaglig när ”marinaden” möter vinet. En sådan god start på denna afton och vi har ju hälften kvar att glädjas åt. Låt mig presentera vinets adress och namn. 2014 Noble Vines 667 Pinot Noir.

I nästa glas så har vi 2013 Famille Perrin Châteauneuf-du-Pape ””Les Sinards”. Storstilat vin med lång livslängd och dessa viner har jag följt i 10 talet år och jag blir mer och mer frälst av stilen på vinerna. Viner skall drickas unga säger en del som kan vin, och sådana som jag säger att drick vinet när du känner för det, ungt som moget. Låt gastronomin styra till vinets ålder och stil. 2013 i Rhone är en årgång som får mig att tycka till som så, att i norra Rhone så var väder och vind mer stabilt än i södra, men de som hade graciös selektering och skördade i tid, tycker jag har lyckats mycket bra. Och Familjen Perrin enligt mig har lyckats väl denna årgång.
”Familjen Perrins historia började med Château de Beaucastel i den franska anrika vinregionen Châteauneuf du Pape redan på 1500-talet. 1549 byggdes den egendom av Pierre Beaucastel som idag är basen för vinproduktionen, med det storslagna familjevapnet – som idag återfinns på vinflaskorna

– på stenväggen i salongen. Sedan 1909 har namnet Perrin varit synonymt med Château de Beaucastel och idag ägs och drivs egendomen av den femte generationen av familjen Perrin. Perrin var tidiga med att arbeta ekologiskt och sedan 1974 har allt arbete skett enligt biodynamiska principer i vingårdarna.

Familjens ledord i sin vinmakning är absolut respekt för jorden och Terroir, biodynamisk kultur som livsfilosofi, sanningssökande, balans och elegans. De 100 hektar mark som omger egendomen är planterade med samtliga av de 13 tillåtna druvorna i Châteauneuf du Pape, något som är nästintill unikt i regionen idag, men det är druvan Mourvedre som ofta spelar huvudrollen i deras röda viner.

Familjen har expanderat sin vinproduktion genom åren och idag äger familjen Perrin vingårdar runt om i hela södra Rhônedalen och producerar vin från dessa under etiketten Famille Perrin. De har även två nya projekt i form av deras egendom Domaine du Clos des Tourelles i Gigondas och egendomen Miraval i Provence vilken de driver tillsammans med Angelina Jolie och Brad Pitt.
Alla av familjen Perrins välproducerande egendomar delar filosofin gällande elegans, balans och kvalitet. Druvorna handplockas och sorteras noga innan de går vidare i produktionen. Resultatet av den gedigna familjehistorien är viner av högsta kvalitet med ett ursprungsuttryck som inte liknar många andra. En familj vars hjärta tillhör vin – nu och föralltid.”

Grenache 40%, Syrah 30%, Mourvèdre 30%, ger detta vin sin kropp, karaktär och stil. Alltid har vi sett viner från Châteauneuf-du-Pape som strama, kärva, kaxiga och ibland rent av burdusa. Men det är ju precis så vi vill ha vinerna från södra Rhône. Det är heller inte ovanligt att rankorna fyller en ålder om 50–70 år så det finns historia i varje vin.

Vi släpper oss lösa på nästa bit kött som är svensk hängmörad Entrecôte 60 dagar från känd bonde. Som vi alla ser på bilderna så är biten fint marmorerad av fett och doften av ost och ett uns anklever är något som ingen kan missa. Detta kött har en kraftigare textur och större fibrer än föregående kött och därför så väljer jag att servera det kraftigare vinet till denna del. Vinet har intensiva dofter av vitpeppar, långpeppar, skalen från bigarråer och omogna plommon, smaken är storstilad med skogen mörka bär och visst är det en sådan tydlig smak av björnbär och återigen så kommer den klassiska peppriga stilen med en svans av färska örter och en viss grönska.

"Som min läromästare Herr Andreas Larsson hade sagt det, till detta vin och kött behövs två tillbehör… salt och peppar."
Och det är precis vad som behövs, vinet får sin förgyllda kärlek av vinets storhet och återigen så är det stänken av soya som förhöjde smaken av både kött och druva.
Jag vrider inte armen av någon om man så serverar ett örtsmör heller inte om det ställs fram en gräddig och fet gratäng med hänsynslösa mängder med Västerbottensost, för vinet klarar av mycket av de feta råvarorna. Tack vare sin smakrika stil och speciellt de fina tanninerna som jag läng umgås med.

”Druvorna till Les Sinards kommer från de yngre vinstockarna på Château Beaucastel samt från en liten vingård uppe vid ruinen i byn. Efter manuell skörd och noggrann selektering pressas druvorna och får sedan jäsa på cementtankar innan det sedan lagras i 12 månader på stora ekfat, så kallade Foudres.”
Vi packar ihop allt för denna kväll och in till bryggan kommer den gamla fina eka som skall hämta upp vännerna som tar de in till människobyn, de kommer få en mysig kväll på det guppande vattnet, själv tar jag och Jeff (hunden) hand om disken, tomflaskorna och allt det övriga. Tack för en kväll att minnas.

Kommentarer

Populära inlägg