Blötdjur och Bubbel!

Ännu en kväll i Snickerboa, denna afton så skulle det tas i lite extra, firas med bubbel och ståhej i både smaker och dofter. Att blötdjurssäsongen är igång kan då ingen undgå. Det är nu riktigt kallt i vattnen runt västkusten och då smakar havets läckerheter extra bra. Så denna kväll i Snickerboas kökslucka så skulle det såklart bli blötdjur!
 Fram åkte det första blötdjuret, denna smakrika bläckfisk som i sig är enastående god, fick tillsammans med gräsig och nötig olivolja bli varma i pannan, (se till att oljan inte blir för varm, skall enbart vara ljummen). Såklart fick blötdjuret bli riktigt torr på ytan, samt få en fin bränna innan oljan fick göra entré i pannan. Några rökta vitlökar hackades ned med några kvistar persilja och dill. En doft av havet med inslag av kryddträdgården spred sig som en dröm över köket och Miss E kom som ett skott ut till köksluckan när doften tog sig in till konversationssalongen. 
Samtidigt flög korken från kvällens första vin och med en snitsighet av klass så skedades högar av den spanska svarta kaviaren från Granada Andalusien över bläckfisken och så är första rätten klar!
Med ett välputsat champagneglas från Riedel i min ena hand, så tar jag ett stycke Italiensk design i min andra hand. En vacker och handskriven Etikett har jag nu framför mig med nummer 1196 av 1200 flaskor. Med 14 år på sin jästfällning (sboccatura Maggio 2014) så strömmar det dofter som trattkantarell, hasselnöt, tryffel och regnig och vacker höstskog upp mot min nos. Efter första klunken så ändras min uppfattning direkt om ett moget Italienskt bubbel. Vilken lekfullhet i moussen, vilken fräschör av mineraler och ungdomlig frukt som äpple och lime. Vad spännande tänkte jag och tog snabbt en klunk till och blev förför av vinets ungdomlighet. 
Vinet är skapt av 85 % Chardonnay och 15 % Pinot Noir. Vinet som är gjort enligt Metodo Classico. Bakom vinet står kooperativet Mezzacorona, som för övrigt med sina 1300 medlemmar är ledande i Trentino. Firman grundades 1904 och idag står man för över 40 % av Trentinos produktion. Vinfirmans flagg skepp är Rotari Riserva, och jag kan bara skatta mig lycklig över att få bli delaktig i dessa 1200 flaskor! Så exakt vad jag har i glaset är 1999 Rotari Brut från firman Mezzacorona.
 För den som tror att rött vin inte funkar till musslor kan sluta läsa här…
  Förra veckan så provade jag vin från Domaine Catherine & Pierre Breton och deras ”Les Perriéres”. Får förklara, om detta vin då var ”storebror” så kommer lillebror denna kväll vara en hjälte till musslorna. Vinet som heter ”Les Galichete” och är gjort på 100 % Cabernet Franc. Vinet har en egen stil och tycker att vinet presterar utan att kännas överdådigt! Skall jag jämföra vinerna sinns i mellan så tycks jag finna renare frukt, mer örtighet och blöt kalkjord i detta vin. Ett vin som har en utpräglad bouquet av torkade svartvinbärsblad, skogshallon och björnbärens små kärnor. De sistnämnda utgör en fin tanninstruktur genom hela gommen. Vinet vill ha kärlek och det kommer vinet att få. I grytan så ligger vitlöks och örtiga blåmusslor och fått öppna sig tillsammans med måttliga mängder vitt vin för att sen gotta till sig i lantgrädde. En krämig egenhändigt gjord Moule står nu klar. Doften från grytan går inte att beskriva, eller jo kanske! Ta en bukett med persilja och dill, tryck ner hela plytet i örterna, ta sedan ett stort andetag och känn som att du tar dig ett skutt ut i kalla Atlantens salta vatten, få en kallsup och hosta upp den fort, för att sen värma dig med en kopp varm buljong, som pricken över allt så kommer nu din käresta med en mjuk handduk och torkar dig varm samtidigt du får en doft i nosen av kärestans parfym som luktar sensommarbär med inslag av kalksten. Tror ni på mig att rött vin från Loires fantastiska jordmån passar med musslor… behöver jag fråga en gång till?
 Smörstek vitt bröd till för att få upp den sista slurken av den välsmakande grädden i botten av grytan.

Domaine Breton är belägen i Loiredalen i Frankrike och närmare bestämt i den lilla byn Restigné i området Bourgueil. Catherine och Pierre Breton odlar främst den blå druvan cabernet franc. Hela deras vinmakarfilosofi är grundad i att – “för att kunna framställa bra viner måste man älska jorden rankorna växer i”. De arbetar helt ekologiskt och gör allt för hand, de använder bara naturlig jäst och är väldigt måttfulla med svavel. Deras viner återspeglar i sin renhet och med all sin frukt och struktur både paret Breton och vinrankornas ursprung.”

Kommentarer

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Hương Lâm chuyên cung cấp máy photocopy và dịch vụ cho thuê máy photocopy giá rẻ, uy tín TP.HCM với dòng máy photocopy toshiba và dòng máy photocopy ricoh uy tín, giá rẻ.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg