Campo San Giorgio 2013


Nej men se på tusan, det är redan augusti. Men så härligt tänker jag öppna upp denna text med. Jag njuter med er som haft semester under juli månad, med fantastiskt väder och mycket sol. Jag gläds även med er som har lite semester kvar, eller helt som så är på väg att äntligen så lite sensommarsemester. Jag är en av dem som alltid tar ”semester” så sent som möjligt för att jobbnjuta i juli sen semester njuta i Europa under Augusti och September. 
 Så ta detta med lite ro, njuter av svensk sensommar. Det är denna årstid som är så skön, svala, krispiga vindar som luftar mina viner på bästa sätt. Mina käresta vänner på Livets Goda skrev redan 7:e juni att nu släpps det stora prestige vinet från Campo San Giorgio 2013, om 2900 flaskor. Så när detta skrivs så finns det säkert några buteljer kvar på utvalda bolag.

”Campo San Giorgio Conero Riserva är Umani Ronchis prestigevin med ambition att nå högst upp bland Marches röda toppviner. Första årgången var 2009 och antalet producerade flaskor överstiger inte 3 000 flaskor. Montepulcianodruvorna kommer från två avgränsade vingårdsdelar i kommunen Osimo i distriktet Conero, Marches ledande rödvinsdistrikt.”

Vinet som är gjort av 100 % Montepulciano och medför stor karaktär. Doften är kryddig, ett uns av långpeppar som retar lättsamt i min nos. De riktigt röda och kralliga bären går från nos till gom. Lekande och perfekt harmoni mellan frukt och syra. Fina tanniner som hänför mig och jag inser snabbt att de tär inte alls fel att dricka vinet redan i denna unga ålder. Men för er som är mer snåla och sparsamma än mig, så håller sig vinet i 15–20 år i källaren.

”Umani Ronchi är av många ansedd som en av de ledande vinegendomarna i Marche. Beläget i Osimo Scalo söder om Ancona, grundade Dr. Gino Umani Ronchi verksamheten på 1950-talet. Nu drivs egendomen av familjen Bernetti med sonen Michele i spetsen. Ansvarig i vinkällaren är Giacomo Mattioli med hjälp av konsulterande vinmakaren Giuseppe Caviola. Förutom de erkänt bra vita Verdicchio- och röda Montepulciano-vinerna från Marche har de även utvecklat kvalitetsviner i grannregionen Abruzzo. 2002 började man odla ekologiskt och idag är majoriteten av deras vingårdar omställda till ekologisk odling.”
Jag kommer som vanligt inte att dricka vinet, i min ensamhet, utan vinet så som jag, vill ha gnistrande gastronomi till, och eftersom vinet fått dekanterats i närmare två timmar så har jag hängt intill spis och grill för att göra vinet så glatt som möjligt. Jag serverade Kroppkakor med kantareller och tryffel till årgång 2009, så tänker jag inte vara sämre denna gång. Nykokt kroppkaka med lingon från Småland, kantareller från Trosa och sommartryffel från andra sidan jorden. Hur bra kommer inte det att bli.

”Druvorna pressas varsamt och jäser därefter i ståltankar vid 28-30 grader i 14-16 dagar på sin naturliga jäst. Efter maloaktisk jäsning lagras vinet i 12 månader på nya franska ekfat och ytterligare sex månader i två och tre år gamla tonneaux. Därefter sker lagring i butelj i tolv månader innan försäljning.”

Kroppkakans feta del av fläsk, kryddpeppar och salt gör vinet med hängivet och det är som att vinet klättrar upp på smakstegen minst tre pinnhål. Potatisens kraft till att mjuka upp tanniner och syror är förbryllande intressant och vinet blir sådär lagom mjukt och kaxigt. Sen att tryffel och stekta kantareller får vinet att känna sig om i egen jord är inget som gör något ont. En perfektion i kombination av vin, gastronomi och kärlek. Ett hett tips skynda fynda detta vin på något av de gröna bolagen. Trevlig augusti säger jag och slår ihop datorn för denna gång.

Kommentarer

Populära inlägg