I glaset v. 40

Det går inte annat än njuta i stora tillfredsställande och ymniga klunkar när det kommer till Raveneau. Förra veckans massiva vinorige som hämtades från Grand Hôtel i Stockholm.

2014 Petit Chablis Domaine Raveneau.
Otroligt substilt vin, men perfektion i frukt, syra, balans. Tro mig vinet har precis allt det jag söker efter i ett vin från Chablis och just denna stil. Frisk, krispig och mineralerna leker med mitt gomsegel. Smaken, typisk Le Clos frukt, ostrons sensuella sälta, citrus och den våta kalk stenen. Tack vare 16–18 månaders tid i stål stank så hinner de unga druvorna få sammanföra sin mycket goda frukt. Ett riktigt toppvin.
82 hektar, Petit Chablis, planterade under 2010, Kimmeridgean, Kalksten”

2007 Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile
Ett vin som gjorde sig ypperligt till de sista ostronen, innan vi tog oss an kungskrabbans smakrika ben. Tor mig, med ett uns av hovmästarsås så livades vinet upp och krabban smakade toppen med vinet. Vinet i sig levererade stordåd, då årgången är 2007 och är guda begåvad om vi jämför med 2006 som vi alla vill glömma. Fina mineraler, ytters fin doft av petroleum. Blommor och citrus. Smaken är stram och är skolboks typisk i alla lägen. Det jag vill påpeka är syran som får vinet att leva otroligt länge och väl. Spara i många år till, men drick en flaska om året för att njuta.

1999 Vina Tondonia Lopez de Hereida
Milda makter, om mogenhet är något som inte gillas så ge det till mig. Vinet har en stålande tid nu och är perfekt att dricka till ljumna hummerstjärtar som doppats lättsamt i en bättre soja. Vinet som får börja sin tid i fat, 6 år. Innan vinet sen får mogna i 9 år innan det släpps på marknaden. Torkade röda äpplen, honung, rostade nötter, saltade mandlar och torkade citronskal.
 

Kommentarer

Populära inlägg