Ensamhetens lycka & Rosé

Det är inte alltid som man behöver vara en grupp med sommelierer för att kunna ge våra viner ett korrekt och vettigt genomförbart slutförande i smak och upplevelser. Ibland behövs det bara att man sätter sig själv med lite god dryck och renodlad gastronomi, rensa tankarna och bara njuta av allt gott i ensamhetens trivsamma sällskap, och så blir det denna kväll. Jag väljer att bli solo och inta bryggan i kvällssolen och det känns ända som att jag har fullt med sällskap av alla intryck som vin och dryck ger mig än då.
Bryggan lyser så fint och tack vare en strålande varm ”sommardag” så känns naturen äntligen uppvärmd och riktigt skön. Ned till uteköket så har jag lite godsaker och eftersom jag är inte är en elitlöpare så hoppas jag att det inte fattas något i form av råvara eller krydda för att lunka upp till huset igen är inte aktuellt. Jag bjuder mig själv på två viner och två rätter och speciellt dryck nummer två skall bli kul att testa till fisken som jag berättar mer om längre ned i texten.

Det är mycket på tapeten nu för tiden, när vi kommer till dryck som inte behagas innehålla alkohol och såklart har jag under mina år i matsalen, arbetat för att gästen skall få en fantastisk upplevelse även om personen inte vill ha jäst must i sina glas. Skall även erkänna att jag föredrar att ta hand om landets mycket goda frukter och göra must av vår frukt men det kommer fler och fler ”viner” till vårt systembolag och eftersom jag valt att kalla mig sommelier så kan jag inte döma något utan enbart skaffa mig en personlig uppfattning om drycken och vara lyhörd inför dagens gäst/kund om att ha förståelse för andras smakupplevelser och tycken.
Jag börjar kvällen med en skål räkor, färska som få och till detta har jag en egengjord majonnäs med några extra droppar citron och färsk hackad dill. Tycker att detta räcker. – Förlåt, det ligger en frasig baguette bredvid mig som jag har som vän till första rätten i kväll. 

I glaset så fortsätter jag försommarens trend med att skåla in kvällen med ett glas rosévin från firman Fontanafredda. 2015 Langhe Rosato har jag i mitt kylda glas. Ett fräsch och piggt vin. Men den druvblend bestående av Barbera 40%, Dolcetto 40%, Nebbiolo 20%, så blir min nos exalterad och nyfiken. Nosen min fylls med doften av grapefrukt, skogshallon, röda krusbär och smultron. Smaken är mineralisk och frisk, lättsam och smakrik. Vinet har god längd och flörtar med mina smaklökar. Visst är det en god örtighet i vinet och jag kan inte hålla mig utan tar en ordentlig sipp omgående.

”Druvorna handplockades vid optimal mognad för att sedan krossas. Skalen får ligga med musten ett par timmar för att få den vackra, ljust rosa färgen. Sedan jäser vinet i temperaturkontrollerade ståltankar.”
Till vinet så har jag min skål med räkor och har skalat ett gäng, doppar räka efter räka i såserna och tuggar lättsamt på det frasiga brödet. Blötnar upp allt med vinet som trivs ypperligt tillsammans med räkans sötma och såsens feta stil. Vinet lättar upp det onyttiga och kan inte motstå skaldjurets sälta och de tillsammans vill göra det om och om igen… bruset från små och svala vågor som kluckar mot min brygga får bli kvällens musik.

”Fontanafredda grundades den 17 juni 1858 i Serralunga d’Alba av den förste Kungen av Italien, Vittorio Emanuele II. Efter att ha förälskat sig upp över öronen i en lokal flicka vid namn Rosa Vercellana gav han Rosa denna Estate och adlade henne till Grevinna av Mirafiore. Deras son, Emanuele Guerrieri, beslöt sig att börja odla vin och 1878 sattes de första vinstockarna på Fontanafredda. Efter vinlusens härjande och finanskrisen på 1920-talet var familjen tvungen att sälja 
Fontanafredda till Monte dei Paschi di Siena 1931. Paschi di Siena, som är världens äldsta bank, drev denna Estate fram till 2008, då en ny finanskris var ett faktum. Då köpte den lokala entreprenören Oscar Farinetti tillsammans med Luca Baffigo Filangieri en majoritet av aktierna från banken, och driver idag denna Estate som inkluderar 100 hektar vinodlingar.

1996 anslöt den dynamiska och kompetenta vinmakaren Danilo Drocco och tog över ansvaret för Fontanafreddas viner. De förändringar som gjorts; omplantering av vingårdar, ny vinifieringsanläggning och renovering av källaren har resulterat i att Fontanafredda återigen är bland de främsta av producenter i Barolo. Fontanafredda tilldelades Det Gyllene Glaset 2009.”
Under tiden jag har smaskat på räkor och sippat på god rosé så har den lilla grillen blivit varm och en kastrull med brynt smör har fått sin nötighet och fina färg, en bit torsk rygg fick gotta till sig i ett bad fyllt med vitt vin, krondill och en fingerspets salt. Även sparris fick bada tillsammans med torskens den sista tiden innan allt skulle läggas upp. Grillat fläsk som är rökt sen innan och skuret i fina bitar kommer att sätta rätten på världskartan, tro mig.

Till rätten kommer nu Enjoys egna label från Barrels & Drums, en dryck som jag vet kommer få mer uppskattning, bara vi lär oss mer om flaskans process. Ett alkoholfritt alternativ som är gjort på druvan Chardonnay.
”Vinet är framställt som ett vanligt vitt vin som fått jäsa och lagras på ståltankar. Därefter har alkoholmolekylerna tagits bort med hjälp av vaccumdestillering, vilket är den bästa metoden när det gäller att bevara så mycket smak som möjligt från det ursprungliga vinet.”

Doft och smak är tropisk i sin stil och visst smakar det Chardonnay med en viss högre sötma. Att använda ordet läskande är en enkel förklaring till hur den publika kunden skulle känna för vinet. Tycker även att det finns citrustoner som gör vinet gott. Till fisken så gör vinet absolut inte bort sig, vi bygger de två samman med det brynta smöret och så det att gå som handen i handsken. Sparrisens syra och fina beska gör vinet lättsamt och jag rynkar pannan lite och funderar på hur jag kan förmedla flaskan vidare till den folkliga publiken.
Jag sitter kvar länge denna kväll nere på bryggan, det har blivit rätt svalt så en pläd med stora H:n på får värma mig innan jag packar ihop mina flaskor och rester från min ensamma middag. Men jag vet att detta inte var sista gången jag umgås med mig själv och några droppar gott vin. Såklart är det så roligt när grabbarna kommer över och stökar till det hela och man får så många intryck och mervärde i att prova vinet i grupp, men detta var nödvändigt och i dess stunder så blir man inte dömande utan ännu mer öppen för egna intryck och känslor över vad vin och gastronomi gör med mig. Så tack till mig själv och vinerna från Enjoywine samt de fina räkorna och torsken från västkusten. Nästa vecka så är säkert grabbarna tillbaka och då rör vi om ännu mer i vinsvergie. Till dess, simma lugnt och drick bara det du tycker är gott.



Kommentarer

Populära inlägg