Vin...För kärlekens skull!

Veckans rader skrivs med stor beredskap, jag skall direkt berätta att jag sitter med 1,5 kg gips på min högra hand. Lekfullheten med vår fyrbenta familjemedlem blev lite mycket för mitt ena finger, så nu blir det att träna på att skriva artiklar med endast en hand. De måndagskvällar som jag så mycket längtar till, blev lite annorlunda denna måndag. Istället för att jag som vanligt står vid spisen, grillen, dekanterings vagnen, så fick jag ta plats, längst in matsalen. 
För då kunde jag inte vara till besvär eller lägga gipset i blöt av någon anledning. Jag får se denna tid som utvecklande och släppa fram mina kock/sommelier vänner till spisen och låta mig bli omhändertagen på bästa vis, som jag alltid blir av mina vänner. Skall bli spännande vad de har att erbjuda för gastronomi, eftersom jag inte släpper på vinvalen. Vad brukar man säga...? Ansvar ger vis frihet, eller var det egen frihet under någon annans ansvar?

Mitt första val till vin blir en goding från Alsace, jag använde mig ett av producentens toppviner förra veckan och kommer denna gång att lyfta fram mer av gårdens ”standard” viner. Enbart med detta vill jag och mina vänner bara förklara att mycket bra viner inte behöver kosta skjortan.  2013 Domaines Schlumberger Riesling Les Princes Abbés har vi i våra glas, ett vin som utstrålar elegans, friska och mycket frukt. Doften är korrekt och har sina fina toner av citron och limeskal, kall och blöt kalksten med intensiva känslor åt torkad ananasfrukt, ett uns av päronskål Och brokigt petroleum. Smaken är balanserad och lång, på tungan min så bildas pärlband av ung grön frukt, mineralerna leker och poppar runt i gommen min. Vinets läskande syra och fina örtighet gör viner till en klarhet i skolboken för ett perfekt Riesling vin från Alsace.

”Vinet skördas sent i oktober för maximal mognad. Därefter pressas druvorna ytterst försiktigt med en pneumatisk press. Musten får sedan jäsa i låg temperatur under 1 - 4 månader. Ingen malolaktisk jäsning sker under perioden. Efter jäsning får vinet vila på fällningen i åtta månader innan buteljering.”

Ett vin som behöver syra, fetma, sälta och såklart Umami för att bara smaka ännu mer, herrarna har därför ställt sig och skurit innanlår som vänts upp med syrade morötter och kantareller. Saltat mandlar och reducerad soya. Kan inte bli annat än pryda min smakpalett till fullo. Några drag över med rivjärnet med mogen Parmesanost gör rätten sig till fulländad… Inte heller att förglömma så skall vi få ta del av höstens sista tryffel, jag kan inte annat än luta mig tillbaka och bara njuta av vad vinet gör med rätten. Sältan från köttet och osten piggar upp vinet och vinets fina syra sammanstrålar så fint med de inlagda grödorna. Osten och tryffeln leker med vinets frukt och en viss sötma anstryker nu min gom. Vilken start på kvällen.


”Domaines Schlumberger är ett familjeägt vinhus med gamla anor. Idag är det 6:e och 7:e generationen som driver verksamheten vidare sedan starten 1810. Allt vin kommer från egna vingårdar där 70 ha av totala arealen på 140 ha är Grand Cru-klassade; Kitterlé, Kessler, Saering och Spiegel. Vingårdarna bearbetas manuellt med de fyra egna hästarna, mycket på grund av de mycket branta sluttningarna. 60 ha av Domaines Schlumbergers vingårdar består av ekologiskt odlade druvor och ytterligare 30 ha av biodynamiskt odlade. 65% av Domaines Schlumbergers produktion går på export, totalt produceras 800 000 flaskor per år.”

2015 Au Bon Climat, Santa Barbara County Pinot Noir. Är det något som Älskade Jim kan göra, så är det att låta sina Pinot viner få tala klarspråk. Har alltid haft ett gött öga för Jim, han känsla för att inte lägga näsan i blött, utan att låta naturen och druvan få bestämma vad som komma skall i butelj. 2015 Santa Barbara County Pinot Noir är en blandning av Pinot Noir från fem vingårdar: Bien Nacido, Rancho Vinedo och Le Bon Climat, alla som är i Santa Maria Valley och två vingårdar i Los Alamos Valley: Los Alamos Vineyard och Kick-On Vineyard. Skörden utfördes tidig morgon för att hålla druvorna i toppform. 

”Au Bon Climat grundades 1982 av Jim Clenenden. Under sin studietid på Santa Barbara University gjorde Jim ett utbytesår i Bordeaux och fick upp ögonen för livets goda. Mat och vin. Det var dock inte förrän några år senare under ett längre besök i Bourgogne som tanken på att själv börja göra vin dök upp. Småskaligheten och de enkla medel som används vid framställning av viner av absolut världsklass lockade Jim till att prova på något liknande hemma i Santa Barbara. 1982 skapade han Au Bon Climat tillsammans med Adam Tolmach, idag mest känd för Ojai Vineyard. Succén var ett faktum direkt med första årgången.”

Grabbarna hade varit gulliga och dragit fram grillen denna kväll, så första sniffen av vinet delades tillsammans med en läcker rökighet utifrån terrassen. Jim har en god kunskap om hur Burgundisk Pinot skall smaska, så det är alltid hans viner som får mig att tänka till, att gång på gång förstå hur mycket Bourgogne sätter prägel på dagens viner. Jim gör det med klass han tar kunskapen och historien som Bourgogne gärna delar med sig av, men sen sätter han och druvorna själen i sina viner.
Doften som vi började prata om innan får mig att känna känslor till sommarens första jordgubbar och skogens daggdräpta björnbär. Ett uns av kryddighet såsom nejlika och kryddpeppar, adderar vi till känslan här av en viss rökighet så är jag totalt såld på vinet. Smaken är som sin doft men får tillägga en snygg stramhet i tannin och balans. Jim har tillsatt 4 % av Mondeuse Noire och denna druva gör mirakel för vinets kryddighet och speciellt tannin. Smaken är lång och känns betryggande i min gom.

Tar första tuggan av köttet (flank) som grillats till perfektion, bredvid så har de glaserat svartrötter och lagt ett gäng med små potatisar ibland den heta kolen. Till allt detta så reducerades råmjölk med kokt vitlök. Denna kräm gav hela rätten en avrundande och gedigen smak.

Vinet dras med i rättens alla smaker och parerar sina besinningslösa goda smaker, vinet står upp mot köttets smaker, görs sig perfekt till den söta svartroten, vitlöken får ett bestämt välkommande av vinets kryddighet och syra. Det som gör mig mest glad är över hur stort vinet är i sin kropp, men samtidigt så len och omtänksam. Man behöver inte fundera länge över vem som är far till dessa viner.
”Det är svårt att tala om Santa Barbara County Pinot Noir utan att ta upp Alexander Paynes film Sideways. Släppet av filmen kunde inte ha kommit vid ett bättre tillfälle. Innan Sideways så var Santa Barbara County Pinot Noir var på väg mot stjärnstatus. En ny generation av vingårdsägare, vinmakare hade förstått vad som behövde göras i vingården att förbättra Pinot Noir och vinproducenter fick en bättre uppfattning om hur man handskas med Pinot Noir i vingården. Konvergensen av bättre druvor, bättre vinframställning och en mycket populär och underhållande film, ledde till en explosion i popularitet av Pinot Noir och främst Santa Barbara County Pinot Noir. Även om filmen släpptes 2004, så finns fortfarande effekterna kvar av filmen, ett decennium senare.”
Vilken kväll. Vilka viner och tack till alla runt bordet som ställer upp och bara delger era kunskaper och kryddar våra kvällar med kärlek och skratt. Snart är det ny vecka och vi har redan börjat kolla på vad som komma skall, det som blir är julens mat med goda viner från Enjoywine. Tack till er alla.



Kommentarer

Populära inlägg