2014 The Owl Post Pinotage.

Då var vi där igen, landets ”egna” druva och jag förunnas och bli samtidigt lite irriterad på mig själv och då efter jag provat denna druva. Agget mot mig själv, är att jag inte ger denna druva mer tid. En druva som ökar på min glädje, över hur bra Sydafrika kan vara och är.
 Denna gång så är det ett ”prestige” vin i mitt glas. Prislappen är det sista jag skall nämna, för den är helt orelevant. Och som vanligt… så har det inte något med alkoholen att göra utan smakupplevelse.

”The Owl Post Pinotage tillhör Neethlingshofs prestigeserie; ”The Short story Collection” som fokuserar på gårdens filosofi och historia. Detta vin drar uppmärksamheten till ugglestolparna som sitter i vingårdarna. På dessa stolpar kan ugglorna landa på och på så sätt ha full kontroll över gnagare och andra skadedjur som de livnär sig på. Ugglorna älskar att vara på Neethlingshof och det finns idag ett stort antal ugglepar som har bosatt sig på egendomen.”

Vinet har en angenäm doft och är vacker i mitt glas, inte ett uns till liknelse för att vara mogen. Men tack vare druvan, klimatet och handen som är med och skapar vinet så finns det en mjukhet i vinet som man kan tänkas tro är något som uppkommer efter 8-10 år i flaskan. Doften är ljuvlig och har med sin karaktär fina drag åt viol, ljummen röd frukt, ett fint avslut av mjuk och generös fat ton. Man använder sig av amerikansk ek för att få en mjukhet och rondör i vinet och de franska för att få en ”styv kropp” denna kombination är alldeles utmärkt.
Till detta vin så blir det saftiga revben som kommer göra vinet ännu bättre och smakrikare. Revbenen marineras i soya, apelsin och för skoj skull denna gång en del cola. I receptet så kan man krydda köttet med kanel, denna gång hoppar vi över den kryddan och sparar oss till julen för att  återigen prova vinet och då med kanel för att se hur vinet blir.


Köttet det sköter sig själv i ungen och jag sköter mig också själv, speciellt när jag har ett vin som detta. Tids nog så blir köttet klart och första tuggan är full av smaker från samtliga kryddor. Vinet visar tillit och täcker upp min smakpallet. Som vanligt så gör soya underverk med vinet. Apelsinen och kolans sötma tar fram en mycket god frukt i vinet och fatens toner blir allt tydligare. Kommer nu inte avslöja hela middagen utan att ni får själva köpa vinet och testa revbenen, för det är värt varenda krona vinet kostar. Jag ställer ett enda krav på Er som skall testa receptet, köp svensk kött från känd bonde. Smaklig spis önskar jag er alla.

Kommentarer

Populära inlägg