Sydafrika & Golden Triangle

Resan fortsätter i Sydafrika och denna gång så skall två viner från samma producent provas med tillhörande köttstycke. Direkt från spisen skrivs raderna, så om det luktar bränt så är det bara jag.
 Två viner med två stilar, men från samma moder, hur skall detta gå? Det kommer att gå galant som jag brukar uttrycka mig, på spisen så står fläsk från Lappland och just i denna stund så får suggan sin fina färg och krispighet. Jag har förberett köttet i ungen för att mörningen och nu är det bara det sista kvar innan biten läggs upp med tillhörande varma hjortronmylta.

I glasen har vi 2013 Golden Triangle Pinotage och denna är först ut ikväll. Intresserade blickar jag ned i glaset och ser ett gott djup i vinet. Doften är varm och inbjudande med spontana begrepp som torkade örter och kokta jordgubbar. Smaken är fin och balanserad. I smaken så blandas det en fin kompott av mörka bär, mer örtighet och en hint av lakritsrots. Som en fin avslutning i gommen så samlar vinets fat ihop alla toner, och typiska plommonsmaken kommer som på beställning.
Ett berörande vin för den ynka peng som vinet kostar. Varför jag väljer detta vin till denna rätt är med en tanke om att vinets goda frukt kommer att göra sig förträffligt bra med hjortronens kvarvarande syra och att sen gå på fläskets feta kött och vinets strålande tanniner kommer att spela grisens krispighet ett gott spratt.  
”Stellenzicht Winery ligger på de västra sluttningarna av berget Helderberg, mellan Stellenbosch och False Bay mitt i hjärtat av ”Cape Winelands” ,sex kilometer från Oceanen. Denna vingård var tidigare en del av den berömda Rustenberg-egendomen som grundades redan 1691 av Barendt Hendrikse.”
Nästa glas blir 2011 Golden Triangle Shiraz. Ett vin som har mer ”krut” i sig än föregående och de typiska vit peppar tonerna för  sig på ett ytterst gott sätt med vinets övriga goda och instämsamma frukt. Doften är till en början lite sluten och vinet vill gärna ha en stund i glaset för att vakna till. Men efter en stund så kommer vinets kryddighet och fat intrigör till min fulla godhet. Detta vin tar turen med att börja med fläskets storhet i fett och salt, därav så kommer vinets tanniner till användning och rundar av mötet mellan druva och rätt. Tar man sig en tugga av köttet och kryddar försiktigt med hjortron så kommer vinet att stråla på bästa vis.  
” Vingården, Golden Triangle har fått sitt namn efter dess jordmån och läge. Den högt liggande sluttningen ger år efter år hög kvalitet av druvor. Den planterades 1995 och allt är planterat som ”bush wine”. Jordmånen består av komposterad granit.”

Kommentarer

Populära inlägg