Påsken på Copperhill Åre

Ni vet vart jag finns! På copperhillmountainlodge under påsken. Vi öppnar upp viner som kommer få gästerna att dansa, äggen att sjunga och såklart finns allt på glas. Vad säger ni om viner från Montevertine Le Pergole Torte Toscana, Scavinos storheter från Barolo, Dr. Loosen Würzgarten Riesling, Spätlese... och mängder med mer godsaker. 

 

GastroVin är byggt på de fyra viktigaste hörnstenarna för en fantastisk gastronomisk upplevelse, de bästa råvarorna, godaste vinerna, tiden och såklart det mest påverkande inom gastronomin, gemenskapen.

Jag, Kent Johansson, har lett kurser och föreläsningar inom gastronomi och dryck i 15 år men jag kommer aldrig att bli fullärd och det är det som gör det så spännande. Att få lära och lyssna till andras upplevelse och nyfikenhet till den godaste måltiden. Ett matlagningsevent med GastroVin är en upplevelse i sig, vi pratar om mat och vin eller annan god kvalitetsdryck i mängder. Varför följer vi trender, varför skapas de och vem gör det? Säsongen, är den viktig för råvaran? Varför skall man tillreda råvaran på just detta sätt? Det finns massor av frågor som garanterat kommer att besvaras under en kväll med GastroVin.

GastroVin är som en flaska vin! Vi har alltid en historia i vårt bagage, vart ifrån, hur vi uppfattas, är det rätt är det fel? Hur är mitt, ert och vinets humör? Varför smakar vinet som det gör? En vinprovning med oss är kanske inte som alla andra provningar. Vi gillar att lyssna till andras uppfattningar och tycken. Sen är det upp till oss att på ett korrekt och pedagogiskt vis berätta om varför vinet upplevs just så. Är det vinet eller maträtten som får skit om det inte smakar gott tillsammans… Det är det som är frågan.

Min vardag går åt till att kåsera om viner och mat. Möjligheten att hålla mig uppdaterad och fokuserad på dagens gastronomi och dryckers trender är för mig en ära. Då jag redan som ung vigde mitt liv åt gastronomi och vid tonårsålder halkade in på dryckens bana så har jag alltid haft en klar bild över mitt yrke och liv. Det är som god förespråkare jag vill föra det gastronomiska livet med mig och givetvis dela med mig av allt!

Sugen på att boka en provning i all enkelhet? Eller ska vi grotta ner oss i terroirens makter i Loire, Bourgogne eller Rhone? Söker ni efter en lärorik matlagningskväll med specifika smaker och texturer? Kaffet som är på rykande het på trendlistan, skall vi prova choklad eller Rhum? Hör av er vid intresse så skräddarsyr vi en kväll/dag för er, I Livets Goda tecken, mat och dryck!
Glöm aldrig att mat och dryck skall vara enkelt, de godaste och bästa ingredienserna är mycket skratt, kärlek och ett öppet sinne för nya vänskaper!

GastroVin är medlem samt styrelsemedlem i Svenska Sommelier föreningen och även, driver idag moderbolaget GastroVin AB med sina två dotterbolag Dinner at home Svergie samt Wine & Ski Experience. Arbetar ständigt med förbättring av vårt förhållande till råvaror och djurhållning.

Kommentarer

Populära inlägg