Colgin I´m in heaven! #Divine

Paul Roberts och hans Colgin. En vacker februari dag blev det, med kyliga vindar och värmande skratt så drog vi oss mot Restaurang AG på Kungsholmen, det pirrade i min mage, efter 7 år skulle få träffa min absolut största förebild inom vin, denna Paul som jag lärde känna under tiden så han arbetade för Bond Estate. Pauls syn på att skapa det perfekta vinet är helt sagolikt. En ära att få sippa i sig 6 olika viner från Colgins källare. Jag har svårt att tro att denna provning inte kan annat än bli nr 1 år 2016, vilken start på året. Och ett stort tack till Divine som låter oss vinnördar få komma i närheten av rariteter som dessa viner.

"Colgin producerar fyra viner; tre cabernet-baserade och en syrah. IX Estate Proprietary Red Wine är en blend av Cabernet sauvignon, merlot, cabernet franc och petit verdot, IX Estate Syrah är som namnet antyder en ren syrah. Cariad Red Wineär en blend av Cabernet Sauvignon, merlot och cabernet franc mestadels från Madrona Ranch och med en liten del från Thorevilos och Howell Mountain. Tychson Hill är en ren Cabernet Sauvignon och deras absolut mest svåråtkomliga vin."

Colgin Cellars produces exquisitely handcrafted red wines using only the finest neo-classical winemaking methods in concert with small yields, gentle handling, attentive sorting and meticulous blending.”
2012 Cariad Stor, snygg, elegant, perfektion. Tonerna av lakritsrotens inre, bra längd och balanserad som få, att kunna skapa ett vin med en helhet som detta vin är inte många som klarar av. 2012 som blev ett varmt år och det resulterar i att fruktens värdering i vinet är slående. (98p)
2010 Cariad. Va då tunnel? Vinet är till en början försynt och lite blygt. Men när nosen gjort sig hemmastadd i glaset så vaknar vinet till liv och dofterna från rosen busken, rökigheten, fatens inverkan är magiskt. Djupet i detta vin hade fått ”Leon i det stora blå” att gå på grund. Absolut är vinet i sin vagga med det är bara att räta upp nosen och skärpa till sig för vinet levererar på topp. (97p)
2012 IX Estate. Magi, Fyllig, klarheten i sin doft, uppdelningen av vinet smaker. Alla smaker går om vart an och inget tar över. Fin och varmt röd frukt med intensivt fat integrerade slag. Rostad kastanj med lätt ”syltighet”. Kaffe bönor… ja Ni, jag kan fortsätta i evigheter med att enbart dofta på detta vin. (98p)
2006 IX Etaste Duff säger i min näsa, det är vinets rökighet som äntrar och med sig kommer varm, mogen, kryddig frukt, kryddigheten är kärleks retande på ett sensuellt vis. Kvitten äpplen, parfymerad, kall sten och minerlaitet kommer som ett kärleksbrev. Lava, cederns toner är med till slutet, och vinet vill inte sluta smaka, sitter kvar i gommen än idag. (98p)
2012 IX Estate Syrah Det är inte vitpepparn, det är heller inte ett avkok på kryddpeppar, får inte ihop det för det är heller inte svartpeppar från min Peugeotkvarn, nu vet jag. Det är långpeppar som doftar så gott, kryddigt, elegant och med en viss sötma. Jordighet kalk, mineraler slås om att få till att dela mest. Men vinet är skolboks enligt, det faller en tår över mitt antecknings block. (99p)
2011 IX Estate Syrah Lite mer av allt från årgång 2012, men här gör sig rökigheten sig påmind. Vinet har även en mjukare del än sin ett år yngre bror. Om jag säger att detta vin är rakt och snyggt så är årgång 2012 mer fylligt och kroppsligt.(97p)

Men alla dessa viner är så välskapta med total kunskap. Mer naturligt vin är så här är svårt att finna, om det då inte står Bond Estate bredvid på bordet;). Än en gång tack till Divine och Paul Robert. Nästa gång är det jag som öppnar upp La Tâche 2006….

Kommentarer

Populära inlägg