Korlat 2010

Ju mer jag lär mig om vin, ju mer förstår jag hur lite jag kan. För ett tag sen så kom det ett gäng med flaskor hem till Snickerboa och jag är inte sen som så att poppa upp och prova med mina nära och kära, alltid kul att få en bredare blick över vinerna än att bara en dryg vinnörd som jag skall sitta och leka Mr. Jr. Parker. Men denna gång kom vinerna från ett land som jag inte alls är berest i och hade inte en susning om hur vinerna skulle tilltala mig.
Kroatien är ett vinland som jag borde kunna mer om, ett land som gör vissa viner med riktigt hög klass. Jag har sen vinerna anlänt, blivit mer nyfiken på landet och dess viner, speciellt viner gjorda på inhemska druvor så som de gröna Kranjska Rizling (Riesling) Rizvanac, Posip, Zlahtina, och Grasevina. Och för de röda så tycker jag att Zweigelt, Merlot, Cabernet och Syrah håller god standard. Arial för druvor i landet uppgår till ca 38.000 hk och blir i slut ändan ca 2 miljoner hektoliter.

Första vinet som fick stå till tjänst är 2010 Korlat Cabernet Sauvignon. (Nr: 70707 222 PIX) (89p) Ett vin som slår mig på nosen direkt. Hade förväntat mig en lättare doft av urvattnade svartavinbär men så fel jag hade. Doften är stor och vinet är proppat med plommon, jordighet, örter och fantastiska moreller. Smaken är bred och balanserad, kryddig med inslag av samtliga dofter. Vinet har en eldighet och fat ton som gör vinet stort och elegant. Jag fick bita mig i läppen och dra på en sked till med Bea över min grillade fläsknacke från Patanegragrisen. 

Va inte rädd för att ladda på med smaker i maten till detta vin, för de klarar av de mesta i hetta och smakrikedom. Mycket överraskad över hur vinet är skapt. Kan inte säga att vinet skall drickas nu eller om 4 år, för mig så var vinet perfekt i just detta nu.

Nästa vin som har fått vakna till liv i karaff. Efter jag tagit första sippen av Cabben så insåg jag att Syrah inte kommer att vara ”lugnare” och rätt gjort så. Efter 2 timmar i karaff så var vi redo att ta hand om vinet. På tallriken hade vi laddat med grillade ribbs, som blev kvar från julbordet. Penslade med ingefära, chili och peppar. (Fredde i Solsidan, känns torr om man jämför med våra mängder glace). I glaset har vi nu 2010 Korlat Syrah (Nr: 70139 222 PIX) (92p) Håll i hatten, doften är kraftig, stora mängder av mocka, choklad, kakao, mogen röd frukt och fat. Smaken är som sin doft men vinet spär på med galet härliga tanniner och frukt. Viner smakar mycket och länge. Vitpepparn och ceder toner kommer som ett fint efterlängtande kroppsdel. Vinet är mycket, mycket bra. Skall inte jämföra länder, men tänk er en soldränkt Shiraz från bättre Terroir i Australien. Kan inte annat än fylla på glaset ytterligare en gång och ta tag i nästa revben och slita det i stycken med mina ny polerade gaddar. Samma tecken visar detta vin som föregående att man behöver inte vara rädd att ladda på med smaker som sälta, fetma och sötma i maten, vinet tål mycket smaker. Min enkla plädering blir att vinet är strålande. Drick i dag, glöm ett år eller två i källaren, jag tror inte att vinet kommer att tappa, men återigen. Vinet är perfekt just nu.
 
Sista vinet för kvällen blir 2011 Mediterano Plavac Mali (Nr: 71335 181 PIX) (88p) Ett ”lättare” vin som jag borde börjar med innan de två bjässarna till huvudrätterna. Men inget att göra åt nu. Tar ett åk i skogen med de feta laggen och inväntar neutralisering av min gom för att uppskatta vinet bäst. Väl hemma igen vid brasan så står det en Clubba med grillad bacon, anklever och för stora mängder ost. 
Vinet är upphällt och det är ett ”påigt” vin som äntrar min nos. Redan i sin doft så klargör jag att vinet är balanserat och känner skogens röda bär. Syran är bra och tanninerna spelar på bra. Ett vin som har elegans och finess. Ett bra vin som kommer bli intressant att följa i sin utveckling.

Tackar www.triggollo.com för äran att prova era viner. Jag erkänner att jag inte visst om det var bu eller bä som skulle komma på posten. Men är mycket glad över att provat riktigt bra kvalitet från Kroatien och varför inte lägga in en resa, rätt omgående för att få steppa runt mer i dess vingårdar. Läs mer på www.korlat-vina.hr för mer info om vinerna. Skål på Er!

Kommentarer

Populära inlägg