Meraviglioso con amore! La Spinetta

Kvällen till ära. Det sjuder ur grytorna, förklädet är rent och snyggt. Ljuv stämma av Herr Sundström, tror mig alltid erhålla samma konst som han ljuva sång, men det brakar i varenda mening, om jag skall vara helt ärlig. Men eftersom jag är ett helylle till folklig vinkonnässör, så får jag bete mig precis som jag vill. Bara jag är ärlig och står för det jag sjunger och skriver. 

Idag skriver jag om en av mina absolut högst rankade vinfamiljer i Italien, så låter jag mina texter översätts, och bli till viktigt information för den Amerikanska marknaden. 

- Förlåt, gud vad det skryts nu då, eller så är man bara stolt och gillar att dricka vin nu, ungt som gammalt!
Sugga där, smakrik och alldeles Svensk. Varför ens tänka tanken om att inte köpa Svenskt kött? Denna vecka så kommer köttet från Nibble och då vet jag att köttet bär bästa kvalitet. Rubbar in denna sugga i en ordentlig blandning av livets kryddor med invecklade känslor av kärlek. Jag har blandat, chili, kardemumma, kummin, rosépeppar, anis, gurkmeja och råsocker. Gnider in precis alla celler av köttet och steker hela biten i ugnen på grillens inverkan. Låter köttet få gotta sig i en vit buljong ca 4 timmar innan rubbningen sker och därför så kommer inte köttet behöva så lång tid i värmen. Kommer enbart att dela upp köttet i skivor och strö över en näve med basilika och en gnutta salt. Därefter så kommer vi i Snickerboa njuta av grisen i köket. Köttet faller isär och det doftar härligt i hela huset. Ångan från ungen har satt sig på alla kökets fönster och det är som en himmelsk upplevelse vi har i köket.
En karaff kommer svepandes runt ”luckan” och det är kvällens första vin som kommer göra oss alla glada. Vinet som fått tid i karaff en timme eller så, innan det är tid att skölja ned grisen med gott rött vin. Första sniffen är tagen och första klunken av vin kommer mot min gom. Hinner inte ens känna den stora doften, mindre ens hinna analysera den. För vinet vill ge sig hen köttet som smakar underbart. Eftersom jag dricker detta vin relativt ofta så vet jag hur god doften är med sin tydliga viol, körsbär och tobaks toner. Smaken är balanserad och vinet markerar som vanligt sin tydliga kropp och tannin styrka. Chokladens beska kommer som en andra servering av klunk nummer ett. Vinet fyller upp hela mig med mörka bär och flörtig söt frukt. Det är lika glatt att få denna Sangiovese i munnen varje gång och jag kan likaså, varje gång höra Herr Rivetti viska i mitt öra att jag skall njuta och bara ha det gott. Det är precis vad vi har det i Snickerboa. Som alla förstår så har vi 2012 La Spinetta Il Nero di Casanova (92p) i glaset.

”Azienda Agricola La Spinetta ägs av familjen Rivetti och har sitt ursprung i Castagnole Lanze, Barbaresco. Här tillverkades det första vinet 1977, en vingårdsbetecknad Moscato d’Asti. Idag är La Spinetta långt mer känt för sina kraftfulla men eleganta röda viner, och från fler ursprung än Barbaresco. År 2000 gjordes det första vinet på Campé i Barolo, 2001 startade arbetet i Toscana på Casanova och 2011 köptes anrika Contratto i Canelli för produktion av mousserande vin enligt traditionell metod av Chardonnay och Pinot Noir. Oavsett i vilket ursprung La Spinetta arbetar är det alltid typiska, inhemska druvor för området som gäller. Arbetet i vingården är prioriterat för att nå den druvkvalité familjen kräver för sina viner. Lågt skördeuttag och grön skörd under sommaren är nyckelfaktorer. La Spinetta arbetar traditionellt med hästar i cru-vingårdarna, helt utan bekämpningsmedel och till 75 % biodynamiskt.”

Vinets kraftfulla stil ger sig omgående på fettet som suggan gärna delar med sig av och all, då menar jag alla unga tanniner som fick lite försprång med att vakna till liv i karaffen innan middagen och nu visar de upp sig i silkeslena toner. Lägger vi sen till all mogen röd frukt och violens godissmak till köttet, så går det inte annat än bara le och välja nästa bit kött. Basilikan gör att vinet inte känns för lent, utan att man kan förklara det som så. Att de gröna ger vinet en lavett för att inte bli för gulligt till alla grisens smaker. En läcker början, erkänner även här att jag slickade träplankan som köttet vilat på och drog fingret på glasets insida för att inte missa någon droppe vin.

”Kommer jag in på en krog vart som, och ser att de serveras Il Nero på glas eller som ”husets röda” då blir jag riktigt glad och då förstår jag, att man är i goda händer.”

In med nästa rätt, den äts direkt från skärbrädan, vill känna mig som Dario Cecchini och ni som känner honom, så vet ni att det inte är små gulliga bönburgare som skall grillas, utan det är stort och galet bara, alltid sagolikt gott! Kyckling från Öland, fick ligga i saltat vatten ca ett dygn för att skinnet skall bli så krispigt och smakrikt som möjligt. Rullas i torkad selleri, sen in i ungen på grillning för få jämn yta. Till denna pippi så serveras en vitlöks stinkande ”Ceasar” sallad med rostad lök och syrad lök.
Nu får Midnight Oli med Put Down that Weapon göra sig till för kvällens andra vin. Håller oss till La Spinetta hela kvällen och nu så höjer vi glaset och skålar i Familjens, 2012 La Spinetta Ca’ di Pian (93p). 100 % av Barbra druvan. Låter mig dofta av vinet och känner att det är en gentleman jag har i mitt glas, det bjuds på korgar av rostade Arabica bönor, violens blommor, körsbär och bigarråer, torkad ek. Vinet gillar att dra i min kinder, det är en snygg ”torrhet” i vinet. Snygga drag av ekens inverkan gör att vinet smakar länge och hela tiden håller en storhet.    
Ulf Lundell – Lejon på Gotland spelas nu och det är en sådan stämning runt bordet, det går att ta på känslorna. Alla tar upp sina Laguiole knivar och ger sig på fågeln, bryter en bit från kroppen och för stycket mot sin gom som redan är fylld med vin, det är fan så att jag fäller en tår över denna kombination av vitt smakrikt kött som har sin salta kostym sluten runt sig och adderar jag till örterna och fetman, salladen med sin egenkära vitlök och kalla krispigt, så är detta en omänsklig smakupplevelse. Nästa tugga är som den första, men gafflade på med ett gäng lökringar som fått ligga ett år nu i en inläggningslag, fast inte med så mycket ättika. Vinet fick sig en snyting av löken, men direkt svarade vinets strävhet upp mot löken och tillsammans fann det varandra. Ibland är det lätt att skriva om vin med god mat. Får jag bara rätta musiken, så är ett stycke av upplevelse skap.
Kommer inte att trötta ut er mer denna dag. För jag är redan på väg mot nästa upplevelse. Skall bara torka mig om munnen, kamma bak håret och bege mig till nästa middag. 
Fick höra, att det är mina hemgjorda korvar som skall ätas med bättre öl från Camden så det går inte att missa, med det så har jag även avslöjat vad som kommer på listan nästa vecka. Tack för denna stund och glöm för all sin dar inte! Att handla några goda flaskor vin till julens alla dagar. Drack La Spinetta PIN till brysselkål och kalkon förra julen och det är smaker som jag minns idag. Får man möjlighet att göra ett besök hos Familjen Rivetti så gör det, man finner viner som är underbart goda, och det går även att lagra vinerna mycket länge, för den som kan hålla sig…

Kommentarer

Populära inlägg