Mr.P #Krogkoll

Det är ”som vanligt” lite blåsigt i Göteborg, är inte van att det regnar från alla håll, hur kan det regna underifrån? Det är frågan! En tidig fredagskväll så promenerar vi över avenyn för att finna en korg som vill mätta några kurrande magar. Det är inte lätt att hitta en krog en fredag mellan kl. 1430-1700 i denna by. Ni får gärna rätta mig om jag har fel, för ingen är mer öppen än jag för ett nytt besök i den kokande gourméstaden Göteborg.
Vi trillade in på trevliga Mr. P längst uppe på Avenyn, ett ställe som jag sent ville lämna, här blev vi bemötta med sann glädje och humor. Rent ut sagt, som vanligt i Götet! Här trängdes lattemammorna tillsammans med shoppingfamiljen från landet. En härlig stämning helt enkelt. Lite längre in finns det en avdelning till med höga bord, jag gillar att sitta högt, det känns trevligt. Vi fick menyn fort i handen och en gedigen genomgång, det är lite olika menyer på Mr. P beroende på vilken tid man kommer. Vi valde från mellanrätts meny om gäller fram till kl. 17.
3x vårrulle, svamp, kål och Chili majjo
Vi beställde en rätt av varje för att få se vad köket presenterade, så fick vi alla runt bordet smaka på de godsaker som levererades. En flaska trevlig Chardonnay från producenten Byron i Santa Barbara, årgång 2012 beställdes in. Ett fräscht vin med pigg frukt och god balans, ett typisk Santa Barbara vin med lång och god smak, har en viss fetma som binder sig runt tungan, men blir aldrig för mycket pga. sin syra som hela tiden piggar upp oljigheten och gör vinet så bra.
Fröyalax med gurka, ostronsås och ingerfära
In på bordet kom nu de rätter som vi önskade, på en speciell ställning som placerades mitt på bordet, enbart för att få ett tempo på rätterna och att alla skulle nå.
Alla rätter är väl genomtänka och alla de smakar fantastisk. Tror att allas favorit blev den sotade tartaren. Jag kan inte säga något annat än stort tack för ännu en trevlig krog i Götet. All personal var väldigt trevliga och de var uppmärksamma på alla våra frågor. Kan inte annat än att säga som så att, hit kommer vi snart igen. Och då stannar vi hela kvällen, för när vi gick runt 1830 tiden då började det bli puls på Mr. P. Känns som att Mr. P är en trevlig samlingsplats för Göteborgs yngre publik, väl blandat som jag skrev innan med barnvagnar och shopping. Ett ställe för alla! 
 Hälleflundra, ärtor och koriander
Sotad tartar, ruccola, permesan och citrondressing.

Kommentarer

Populära inlägg