Bara naturligt gott! #Enjoywine

Det kanske inte blir precis som man tänkt sig, ibland är det skönt att bara låta sinnet och magen ta vid och bestämma vad som skall passa ihop. Regnet det piskar mot våra rutor i Snickerboa, nu kan man kalla det höstrusk. Speciellt när det regnar från precis alla håll, tur att brasan sparkar värmande. De här är en kväll som kommer att gå i den naturliga stilen, det är inte några ”onödiga” tillsatser i någon av smakerna inte heller så kommer det serveras moderna ting. Tittar speciellt på första vinet. Inser att det är säkert 20 år sen jag ”njöt” av en denna pärlande sort från Italien. Är även ett vin som jag förknippar med tiden då jag tyckte Lina Perned var det snyggade som fanns och hade precis alla avsnitt av ”en fyra för tre” på VHS! De ni, så förstå att detta vin är redan innan första klunken avklarat så är jag kär. För det är såklart därför Plura sjunger ”fulla för kärlekens skull” 
Only Time med Enya är kvällens andra melodi. Jag måste få in rätt känsla i mina stela och gamla ben. Första rätten är som vanligt i enkelhetens tanke, men kärleksbestyckad till tusen. En burk med något riktigt fett blir det, och en söt marmelad med grund från landets buskar och plantor. Vi kan kalla den ”svärmorsdrömmen” sylt bestående av hallon, jordgubbar, anis och ett uns av lakritsrot. Min egna lilla hemlighet är, att i alla mina sylter och marmelader, föses det ned en sked med cest från citron och efterföljande saft från en halva. Tycker om när det finns en hint av syra, samt att vinerna älskar denna lilla smakförhöjare. Fredagsmyset lämnade efter sig en halväten påse med majsstärkelse. - Nej tro inte att jag är galen, underskatta inte denna påtagligt manipulerande och önskvärda-smakrika- fredags-sällskap. Låt mig få visa att chipset kan bli riktigt gott med rätt tillbehör. Skruvade upp ankleverburken, skedade därefter på en stor portion på chipset, drog en ordentlig Lina med marmelad. För att få pricken på rätt topp, så strödde jag ett litet berg av färsk lökblast över levern, vill ha en viss beska och syra med från löken. Tros mig veta att den kommer att sätta sprätt på italienaren som nu är fint upphälld i ett ståtligt champagneglas såklart från Orrefors och Difference.
Lambrusko säger jag, många kommer att sätta i halsen, men nej! Det är så långt ifrån den tanke och smak som många är uppväxta med. Som att denna stil på vin var under lång tid den billigaste artikeln på monopolet, och det gick nästan bara att spä med brorsans nyskapade häxblandning. 
 
Detta är så Fel så fel! Något mycket spännande är det som doftar från mitt glas, det är livligt och har vackra små pärlande bubblor. Doften är ljuvlig, blodgrape, örtig, speciellt färsk basilika. Druvan Lambrusco di Sorbara är den blå druvsorten och är den Lambruscodruva som har ljusast färg i sitt skal. Detta blir att vinerna framställda på druvsorten ofta är ljusa i färgen, med drag åt roséfärgad. Smaken är livlig, fruktig, och bärig, unga omogna hallon och soldränkta jordgubbar. Fräscht, är mitt slutliga ord. Tillsammans med den enkla rätten så blev det barnsligt gott. Ankleverns fina fettstina textur livas upp av vinets frukt. Marmeladen är som skapt för druvan men sina känslor lutandes till hallonen och gubbarna. Det som gör mig exalterad är att majschipset sprödighet och sälta plockar fram en nötighet och mandel ton i vinet som gör det extra gott. vinet har en pigg syra med ihållande bärighet och frukt, därför så ”tyglade” lökens smaker till vinet och gjorde det lite mer lekfullare och ännu mer busigare. Ett toppen start på denna regniga och blåsiga afton. 

”Donelli Vini grundades 1915. Firman ligger i staden Gattatico i mellersta Emilia Romagna. Emilia Romagna räknas som Italiens fjärde största vinproducerande region. En stor del av denna produktion utgörs av Lambrusco. Förutom Lambrusco, som de flesta förknippar med Donnelli, har firman på senare år gjort stora framsteg på såväl vit- som rödvinssidan. Vinerna är moderna och ofta mycket prisvärda. Dessutom arbetar man likt en negociant, vilket betyder att man köper vin från kontrakterade odlare runt om i Italien. Därmed är man en flexibel producent kapabel att skräddarsy intressanta viner till sina kunder med ett mycket varierat ursprung.” 

 Nästa inkommande vin är även de från Italien och skapad med en vinframställning som är uråldrig, det här är ett vin som går under ”beteckningen” Naturliga viner, jag gör klart för ER ALLA med en gång. Jag kommer aldrig, att ”välja” sida för vad som är naturligt eller inte, såklart vill jag dricka viner om är korrekt och bra producerade. Jag lägger vikten i mitt vinintresse hos vinbonden och dess filosofi, tar gärna med mig på en promenad bland rankorna och få berättelse om just den vingården, tittar min omkring för att få en uppfattning till hur djurlivet för och rör sig. Denna diskussion kan bli till en evighet. Jag har gjort det enkelt för mig själv, jag tycker om mångfald, och ämnet om hur vi för vår natur är alltid viktigtast. Men återigen, jag dricker det som är naturligt gott och sen är jag nöjd! Det kvittar om det står Grand vin, Vosne-Romanée eller är en naken kvinna på etiketten, bara jag tycker om vinet och har en förståelse om vinets ursprung och att man inte tillsätter ”glädjeämnen” i vinet för att få en marknad att köpa mer.
Så kvällens andra vin har känslor av Grekland, men är skapt i IGT Venezia Giulia. Druvorna är 50 % Chardonnay, 40 % Sauvignon Blanc och 10 % Ribolla, Gialla, Malvasia, Picolit, Verduzzo och Pinot Blanc. Mer specifikt så kommer vinet från San Floriano del Colli, Gorizia. Vingården är helt Ekologisk och man använder sig inte av något bekämpningsmedel. Vinet få jäsa i 5 dagar med skalen, då med spontan jäsning. Efterkommande 24 månader så får vinet en behaglig och behövlig tid i de stora franska faten. Ingen filtrering av viner när det är tid för butelj. Vingården är idag ca 10 hk och hela egendomen ägs av familjen Az. Agr. Paraschos. I mitt glas har jag 2010 Ponka. Ett glädjande vin, en renhet och fossila stil som får alla att tappa hakan. Vinets kropp och balans är löjligt bra och vinet fick sin behövliga tid i karaff innan servering. Vinet har inte full klarhet och det gläder mig mycket. Vinet har skapts efter sina bästa egenskaper och vinifiering har skötts grundligt. Doften för mig till en äppellund på hösten kant, det är dofter av murkna stenfrukter och blött trä, mineralierna är som spelande änglar som dansar omkring och slänger torkade apelsinskal över min axel, Smaken är som sin doft med lägger gärna till en mycket behaglig frisk syra med efterföljande toner av substilt inverkan av ek. Aprikoser är något ja slänger tankarna åt och visst finns smaken av varm aprikos med i paletten. Det är ett mycket välgjort vin som har i mitt glas. Vad tror Ni om att göra min favoriträtt som jag kallar jord till bord på 7,5 minuter? 
Nej! Det är inte hetsigt, jag har mig en tur ur i rusket och plockar på mig det jag kan tänkas gilla på tallriken. Medans jag är i växthuset så tar Miss E och parera upp en bit tonfisk på bästa vis och badar runt biten i rostade, frön. På tallriken finner vi svedd lök med smaker av jäst buljong, torkad svartkål med flingor av salt. Rädisor som är kallt tvättade och tunt skivade, fint hackad basilika och en bit av torkad chili fick följa med in från växthuset. Det som jag erkänner, är att de små potatisarna tog någon minut över tiden. Miss E åtog sig även att snabbt halstra fisken i torr panna för att få ett klockrent fras. Som båda önskar tonfisk, så blev det en knaprig yta med lätt värmande kant och ett svalt inre! Perfekt stekt.
Det tog inte lån tid innan gaffeln satt i fatet och fylldes med grönsaker, en bit tonfisk åkte med mot gommen och vipps så blev det en strörre klunk vin, sen blev det en euforisk tillställning mellan mina smaklökar. Vilken fest det blev. Vinets klara och tydliga inslag av mineraler och unga skepnader träffade perfekt med matens vegetabiliska riktningar. Tonfiskens Umami lyfte upp vinets fatton och blev ännu mer tydlig. Chilin blev värdigt mottagen av vinet, en viss heta stod vinet upp för. Inte att förglömma vad fiskens fantastiska kött gör med vinet och avrunda hela festen på bästa sätt. Det är inte svårt att ha det bra en vardagskväll. Det är meningen att festligheterna skall finnas överallt i den ”trista” vardagen.
På med regnrocken och häng paraplyt på armen, kavla upp byxbenen och ta dig till finaste monopolet. Införskaffa en häst med vagn för nu skall det köpas vin. De två vinerna finns på monopolet med de behövd beställas, kom ihåg det. Ät, drick och njut, tro inte att du blir smalare av proteinbars, heller inte oekologiska kikärter, körda med gammal diesellastbil från södra Italien. Tänk på den Eko folket!



Beställnings sortiment – 2010 Ponka (Nr: 95289) Paraschos, 199 PIX

Kommentarer

Populära inlägg