Pippin är återfunnen med paradsmaker! #Enjoywine

Börjar rita på veckans krönika sittandes på en av stans absolut bästa vinbarer. Jag gillar att hänga här, här finns viner för alla, det är därför det är så bra. Mina middagstankar är i full gång och flanerandet mellan buteljerna gör mig hungrig. Det skall nu planeras de två rätter som skall skapas till veckans två viner. Mina tankar och sinnen är i  skogen på sjön och såklart uppe på fjället. De som är smakrikast just nu. Kantarellerna, kräftorna, dillen, fjordlaxen och de örter som fått pina sig igenom allt regn och rusk denna sommar, allt smakar så mycket och kraftigt. Så innan jag drar på mig förklädet, vässar kniven, putsar upp de krus som behövs, så skall jag på vägen hem plocka upp det finaste grödorna och smakerna som skapats enbart för matens mecka och det är ju Snickerboa de. Häng med på ett sprakande och hårresande matminne, direkt skapat av mig.
Inget av de tankarna för filosofin skog, sjö eller fjäll infrias denna kväll, de förvann när jag fick syn på något annat på vägen hem!  - Vad är det som springer som en galen gasell över grannens åker? Råvaran som springer har två fötter och tycks likna en efterlyst bekant, som länge har varit bortsprungen. Den ser fet ut och lubbar lite klumpigt, som om att det blivit lite mycket av den godaste/fetaste kosten. Så med en snabb handbromsvändning med traktorn tar jag mig efter galningen och lyckas fånga in besten. Äntligen har vi fått ett slut på denna säregna händelse om att fjäderfät drog sig undan en stund. Fågel tillagas bäst i min stora Franska ung med rotisseri. Fågel ser så smakrik ut och lägger ett beslutet om att inte strö massa kryddor över pippin.  Låter den enbart få penslas med smör som är brynt och smaksatt med soya. Låter sen fågeln få göra sig klar i ugnen.  Medans detta sker så dekanteras de första vinet för aftonen. Känner på doften, att vinet vill ha lugn och ro i sitt krus, låter därför vinet så sin vilja igenom och återgår till korgen med grönsakerna som skall sällskapa fågel och vinet. Slår in ett stycke spetskål i folie och hivar in paketet i den spakande brasan. Tar sedan och river en stor och magnifik zucchini, droppar över en mängd med bättre olivolja, låter salt och peppar få falla lätt över grillfatet. Vill enbart att denna gröda skall få bli ljummen. Hittar ett knippe med morötter som får ligga på sidan av grillen och få en lätt solbränna och på så sätt lockas den söta smaken fram i roten.  Efter två timmars solade i ugnen är fågeln klar att delas upp, och på bordet slängs nu grödor, fågel och ett bättre vin fram, glöm bestick och tallrikar. Här skall delas broderligt runt bordet och låt det slafsas lite extra.
Kvällens röda vin är hämtat från Spanien och området Rioja, jag skall inte denna gång bli långrandig med att gå in på alla de toppar och dalar som Riojas viner har haft i detta vindrickande land. Tänk från i dag och framåt ,så får Ni göra en egen uppfattning om vinerna från underbara och klassiska Rioja. 2010 Baron de Ley Club Privado Reserva, har vi i mitt första glas för kvällen. Svingades runt i mitt glas trivs nu mitt vin med stor lusta och doften stäcker på sig ordentligt. Vinet utstrålar en viss elegans i sin kostym och vinet är fullt korrekt i alla bemärkelse. Doften är som jag påtalade innan, stor och det river till i min värdefulla nos. Fatens inverkar på vinet kommer som en raket upp ur glaset och ger ifrån sig den där typiska blöta eken med krondillen inslag, murken röd frukt och utvecklad kryddighet med avslutande hög kvalitativ mörk choklad. Med denna innehållsförteckning så förstår ni varför jag inte ha någon opersonlig sås eller kräm på bordet, jag vill låta vinet få speglas av sig sin charmerande högfärdhet mot den äntligen funna fågeln, på så sätt få till sensuellt möte mellan alla runt bordet. 100 % av Tempranillo druvan är en självklarhet och den gör mig sällan besviken. Med 20 månader i amerikansk ek, så utvecklas vinet mycket bra och vinet har en kraftfull balans och struktur. Att efterföljande regel säger 24 månader på butelj, innan släppet gör vinet enbart gott.

”Baron de Ley grundades i mitten av 1980-talet som en prestigeproducent i Rioja Baja, med de stora slotten i Bordeaux som förebild. Baron de Ley är en modern bodega men som samtidigt står kvar med ett ben i det klassiska Rioja. Vinanläggningen och de första vingårdarna ligger vid ett gammalt kloster från 1500-talet. Det kompromisslösa arbetet med kvalitet är centralt för Baron de Ley och en viktig del i detta arbete är att vara självförsörjande på druvor, något som är ovanligt i Rioja. Denna strategi har varit framgångsrik och Baron de Leys viner erhåller regelbundet höga betyg av ledande internationella vinexperter. ”

Tänker inte gå in för hårt med varför detta vin kommer så bra överens, men fundera så här! Tänk er fågelns feta och smakrika kött och speciellt de salta krispiga skinnet, tanninstukturen i vinet försvinner direkt och vinets fina röda frukt kommer fram och lyfter upp bordets smaker. Vinets ryggrad är den stora stöttepelaren i kvällens varma presentation. Morotens sötma och inte att förglömma kålens läckra smak och textur lägger sig som ett duntäcke över vinet och ekens inverkan på råvaran är oförglömliga. Zucchinins ansvar är enkel, texturens och nötigheten från oljan gör så att vinet känner sig tryggt. Lova mig att aldrig glömma vinets viktigaste vänner, citronen och saltet. Kan göra ett vin mycket bättre än väntat och låt er prova er fram. Låter mig serveras de sista dropparna ut kruset, känner ruset av glädje och förtjust tar jag mig en ordentlig klunk och drar mig tillbaka ut i snickerboa för att se vad som kan serveras som kvällens sötaste händelse.
Ett kärt återseende blir det när nästa butelj öppnas, det är saffrans nekar som sprider sig över rummet, I svala glas serveras nu botrytis (ädelrötade) angripna druvor av typsnitt Semillon, Sauvignon, Moscatel. Tycker om att servera dessa viner lite för kalla, så gommen sätter stop för att svälja för fort, låter därmed vinet få värma till sig i min mun, låter på så sätt vinet släppa alla sina hämningar. Denna kväll stålar vinet i honungsötmans elegans, aprikoserna och de rostade mandlarna finns med i smaken som adderas på med saffran och friska inslag av mineraler och ännu mer mandel. Vinet har fått lagras i gamla ekfat. Låt mig presentera 2012 Calvet Réserve du Ciron Sauternes. Vi dricker alldeles för lite ädelrötade viner, skärpning nu och iväg och köp Sauternes viner, det är galet gott och användbart till hur mycket som helst.

”Calvet är utan tvekan en av Frankrikes mest kända vinproducenter. Företaget bildades redan 1889 i byn Tain Hermitage vilken ligger i Rhône-dalen, 5 år senare etablerade de sig i Bordeaux. Företaget har sedan dess fortsatt att växa, hela tiden utan att göra avkall på kvalitén. Hjärtat av vinproduktionen ligger fortfarande i Bordeaux där de äger flera vinslott även om de är verksamma i andra delar av Frankrike. Deras viner uppmärksammas gång på gång av internationell vinpress för sin höga kvalité.”

Råkade gå förbi hyllan med ”natur” godis och fick för mig att detta skall ja härma till kvällens söta del i snickerboa, lättare sagt en gjort, med en fylld korg, säkert med 90 % helt onödiga ting så skulle jag göra kopior på naturgodiset. Skall återigen inte gå in på hur länge det tog att trippeldoppa alla nötter och mandlar, inte heller mixa majsen och friseras med chilin och ja gud vet allt. Resultatet blev i alla fall hur bra som helst. En stor sked med vaniljglass, toppas med en smärre sked lätt vispad lantgrädde. Smulor av sockerkaka. Majs, jordgubbe, chili, vit och mörk choklad. För att sen avsluta med jordgubbssylt och marängen som fått smaken av nougat. En tallrik som innehåller mer smaker än en restaurangmeny på Bahia Feliz.

Vi gör det enkelt, för er som åker lagg, och ni som gillar att åka skogsåkning.  Ni kommer förstå vinets parad pareringar mellan alla smaker i tallriken. För varje smak som vinet åtog sig från desserten så lyfte sig vinet och smakade mer, och så blev det genom varje sked och sväng tills tallriken var välskrapad och ren. Jag blev andfådd av att få ta del av denna kombination så låt mig få i ett senare avseende få avlägga plädering av mer komplicerad utformning. Dra så länge till monopolet, köp på en säck med dessa två viner, så hoppas jag att jag kan uttala med efter denna perfekta parning mellan vin och välskapt gastronomi. Skål på Er så länge så ses vi snart vid poolen eller på afterskin!  



Tack till.
www.enjoywine.se 
Min käre keramiker Ann
Råvaror från egen odling
Riedel, glas och karaffer

Kommentarer

Populära inlägg