Skogens guld och havets kött! #Enjoywine

Vart är du kära sommar? Du borde ju vara här, som alla längtar och galer efter denna värme. Gör som jag och Sunes pappa. Tänk som så ”Sol i sinne, brun inne” Man gör det till, vad det blir. Om det nu inte går att sitta ute på gården och spana över de grillade köttfaten och se hur båtarna skär de böljande blå, så hoppar man in i stugan och tänder upp en brasa och känner sig in i björkvedens dofter och känsla. Det var precis så vi gjorde denna helg, förutom att vi nu även anmält pippin som försvunnen och det är nu även ett ärende för Interpol. Jag vill ha min pippi tillbaka.
                                                                                    
                                                                                                                                 “Ringrazio coloro che onorano le mie cantine e sarò grato a tutti che vorranno, nell’interesse dell’enologia e dell’agricoltura, essere larghi della loro opinione e dei loro consigli”  Fontanafredda, ottobre 1890, E. di Mirafiore

Vilken dag det blev, jag pekade ratten mot landet och väl där så blev det ett varmt och välkommande med efterföljande blöta pussar, från vem kan vi undanhålla denna gång. Vädret var perfekt för en stunds filosoferande i skogens fina rum. Drog på mig skorna och tog en kasse för att kunna plocka med mig skogens guld. Det var sagolikt vad det doftade gott och friskt i skogen. Fick mig att tänka tillbaka till tiden i Hälsinglands djupa skogar. En känsla som jag inte känt sen barnsben. Otroligt.
Eftermiddagen gick fort, nöjda och glada styrde vi traktorn hem mot gården. Smått hungriga och sugna så fick grillen bli klar relativt fort. Skörden från skogen blev lagom och vi beräknade att det kommer bli fyra ordentliga mackor som en läcker förrätt. Grillens värme behövde som sagt denna tidiga kväll. Som alla vet så behövs de få tillbehör för att lyckas med en kantarelltoast. Ja använder mig av berusade mängder smör, lite salt och peppar. Låt svampen få stekas snabbt i varm panna, så svampens vätska inte kokas ur. Sagt och gjort så står nu toasten klar för att avnjutas i gott sällskap av en snygg italienare.
I glaset så serveras i afton en riktigt bra italienare och vinet kommer från producenten Mirafiore och då är vi i Piemonte och för att vara exakt 2011 DOC Barbera d´Alba. 100 % av Barbera druvan. Ett stycke ren kärlek är det som nu svingas omkring i mitt Mature glas. Doften är stor och det är inte svårt att känna de klassiska ådragen från fuktigt läder, fänkålen, anisen, sötlakrits och såklart skogens blåbär och björnbär. Alla de dofter jag önskar och förväntar mig finns med i paletten, smaken är lik sin doft, men vill lägga till en perfekt balanserad syra och fat karaktär. Vinet biter sig tag i mina kinder och skakar om hela truten med berätta för mig, att njut av mig och gör det länge. Jag kan inte annat än göra som vinet säger till mig att göra, och det visar sig så klart att vinet har rätt. 12 månader i botti och avslutas med 6 månader i butelj innan släpp. Vinet håller mycket hög klass.
Tar mig en tugga från den ryckande kantarell mackan och inser omgående att detta är så tosingens gott. Mina första kantareller för säsongen och de är så perfekta. Nötigheten från smöret har lagt sig om en knäckighet runt svampens spänstiga kött. Sältan och den hetta som tillkommer från svartpeppar, det kan inte bli godare. Vinets kommer att älska denna rätt och jag tar mig en snabb klunk för att smakerna skall få lära känna varandra. Det händer något i min mun och det bara sprakar mellan vinet och svampens smaker. Den ytters fina syra och snygga tannin strukturen som vinet har blir len som en nalle och vinets intensiva röda frukt kommer nu fram ännu mer. Vinet smakar länge och vill bara ha mer av kantarellerna, jag säger inte emot. och tallriken minst sagt slickas för att inte missa en minsta bit svamp.

”Mirafiore är ett projekt från vinmakaren Danilo Drocco på Fontanafredda. Danilo ville göra viner som direkt reflekterade jordmånen i och kring området Serralunga och där den traditionella stilen av vinmakning fick stå i centrum. Resultatet är magnifika, ursprungstypiska viner i en stil som med frukt och struktur stolt bär fram det arv vingårdarna har att erbjuda. Vinerna Mirafiore visar en vision både gammalt och nytt, där innovation är återvinning av traditioner från det förflutna, utan inblandning eller medling. En serie som påminner om marknaden stringens, smaken och vikten av traditionen av de stora röda viner som är födda i området Langhe!”

Vinerna kanske inte kom i korrekt ordning denna afton, men vem bryr sig. Det är tid för rätt nummer två som är musslor med två olika smaker. Lite som ”gott och blandat” men ända inte. Havsdoften och sältan blir så trevlig när man kokar musslor och doften av sjötång är ju så omtyckt. Efter ett herrans borstande och skubbande på varenda mussla så skall allt vara redo att köra igång. Två stora kastruller står på gasspisen och inväntar en symfoni av gul lök, sommar lök, vitlök, persilja och selleri. Låter allt få crispa till sig i grytorna innan det hälls chili i ena kastrullen och lite mer av dill och anis i den andra. Steg nummer två blir att låta musslorna få fräsa tillsammans med alla smaker i grytorna innan jag slår på en berikad mängd vitt vin och lägger på locket. Väntar en minut eller två, kollar så alla musslor öppnat sig och sen drar jag i en fetare mängd grädde, låter allt så sjuda upp och i den kastrullen som inte fick chili får nu några skivor av ost från Burträsk.
Allt är klart på några minuter och upp slevas nu väldoftande musslor med krämigheter och hetta. Mussla nummer ett med chili har såklart en distinkts smak av hetta och kryddighet, dessa smaker kommer att bli perfekta för vinets syra och fruktighet. Mussla nummer två som fick ett extra gäng örter efter sig, och Västerbottenosten får en mer krämighet i sin smak och en vegetabilisks tycke. Det kommer bli perfekt för vinets mineraler och rökiga stil. Låter mig antasta vinet med även rostat bröd. Tror att den sistnämna kommer att ta fram vinets Terroir och stenighet.

”Vincent Carême tillhör den nya generationen vinmakare i Loiredalen, hans vingårdar ligger i distriktet Vouvray och det är där i den kalkrika jorden druvan chenin blanc trivs som bäst. Vincent har fått sin skolning hos några av Loiredalens mest framträdande biodynamiska/ekologiska vinmakare. Han har själv arbetat ekologiskt sedan 2002 och samtliga av hans vingårdar är sedan årgång 2010 även AB certifierade. Precis som många andra bra producenter lägger Vincent större delen av sin tid och arbete ute i vingårdarna. Vinerna från Vincent Carême är mineraldrivna och visar på ett fantastiskt sätt upp allt vad detta fantastiska område har att erbjuda.”

Vinet som kommer från Loire, producenten är Vincent Carême. 100 % av druvan Chenin blanc, årgång 2013. Vinet är rent och snyggt, elegant och stilfullt. Doften är som sig bör med krita och ett uns av blöt kalksten. Tillägger dofter som citrus och Yozo. Smaken är så ren och komplext, balansen mellan syran, mineralerna och frukten är så snyggt. Smaken är frisk och tonerna av svalt citruskött och honung är läcker. De fossila och ostronskalens kännedom i vinet, ligger som en ridå bakom all modern frukt. Ni kan tro att musslorna längtade efter vinet och hettan från mussla nummer ett. Hettan lugnade ned sig och släppte fram vinet mineraler på ett fint vis, på så sätt blev inte grädden för mycket för vinet utan rundade av vinets korrekta syra. Mussla nummer två blev en enda stor hit för vinet, fetman och sältan men framför allt ostens syra och tack vare örterna, sken vinet upp på bästa vis och växte en storlek till i smakstegen. Läckert vad örter för med sig positiva ting till vinerna och lockar fram de lite tillbakadragna smakerna. De rostade brödskivorna med mycket känsla av surdeg, tog fram en finstämd jästton i vinet. Man kan nästan säga att min gom är som ett kärleksnäste eller kanske mer som ett perfekt ställe för vinet och smaker att träffas första gången. Min gom är såå Sensuell och date vänlig.
 Lår er nu inte tappa humöret för att värmen inte skiner på er, men ta er samman och häll upp något gott i glaset, ta på er ett underställ om så behövs, för snart är det vinter och då finns det varken, mygg, bromsar, getingar, ormar, sönderbrända ryggar, båtgalningar eller smältande glassar. Innan snön lägger sig så skotta er ned till monopolet, fyll på skafferiet med buteljer, det kan bli storm. Tills vi hörs och ses i vimlet så njut av sommaren, det kommer snart värme, det kan nästa vem som helst lova. Eller hur Helios vår solgud.




Tack till. 
Snickerboa 
Skogen och havet

Kommentarer

Populära inlägg