2013 Cuvée Saint Honorat #Grandcrustockholm

Rose i alla ära, det är så mycket sommar för många, eller den självklara drycken på uteserveringen eller på båten. Det är bara som så, att Svensken till 97 % dricker enbart rosé när det är varmt. Jag kommer då aldrig förstå varför, kommer samtidigt inte bråka mer om vad som är rätt eller fel, för det finns det aldrig några fel med att dricka det man tycker är gott. Denna kväll hemma i snickerboa så poppar jag och Miss E upp en pava Rosé av bättre rang. En galen Fransos i finaste kostym om jag får uttrycka mig som så, och det får jag! 2010 Château Les Mescalances ”CuveeSt Honorat (AOP Côte du Provence. Är det inte här ifrån alla ört och kryddoftande rosé viner kommer ifrån? Vinet består av en Blend av 77 % Grenache, 17 % Cinsault och 6 % Mourvédre. Vingården står för 8 hk AOP och ca 9 hk av IGP. Jäsningen är kontrollerad och pressningen är mycket kärleksfull genomförd. Ingen större produktion av detta vin och det är endast 8400 flaskor som släpps.
Jag låter mig grilla ett gäng med rödräkor (grönfiskade) som får avsluta i en hög av hackade örter, såklart med Provensalsk inverkan. Doppar räkorna i ljummen Ponzu med stor känsla av Umami. En korg med nybakt bröd ställs ut på bordet och det känns som att middagen är komplett. Vinet har en klarhet och en tunn viskositet. Dofterna är sensuella och får mig att gå upp i falsett, kännedomen av ung jordgubbe, omogna hallon en ton av färsk valnöt. Efterföljande örtighet och syra gör vinet mycket trevligt. Vinet smakar mycket, men har ingen längre smak. Det gör vinet ännu mer spännande, för då vill bara ta en sval klunk till. Detta vin går att beställa genom vårt monopol och det är Gardeproduction AB som är importör. 
Smaklig räka och se till att hinka på med goda Rosé viner hela året om!

2013 Cuvée Saint Honorat (78734) 218 Riksdaler. Våga prova ett vin för dessa pengar. 
Det är värt det

Kommentarer

Populära inlägg