Domaine de Deux Roches- La Côte Rotie 2012

 Mineraligt, gentilt, fett och fruktansvärt gott. Ett lättsamt refererat till kvällens bästa vin från Bourgogne. Jag har nu 2012 Domaine de Deux Roches- La Côte Rotie (AOP St Veran) i mitt glas. Ett himmelskt vin som jag garanterat kommer att köpa på mig lådor av. Vinet har precis allt det jag önskar med en god Bourgogne. Utseendet är vackert och klart. Doften är stor och elegant, man blir så hänförd, av att bara sitta och dofta på vinet. Smaken är till en början läskande frisk och mineralig tack vare sin fina Terroir, såklart lera och kalk bördig jord. Lättsam sötma på 1,4g/liter och med en balanserad syrahalt på 3,8 gör sig vinet till perfektionism. Alkoholen ligger på 13 % och bär upp vinet på ett strålande vis. Vinet smakar mycket och länge. Som akt nummer två, när vinet sköljer över mitt gomsegel så framkommer det en trevlig smörighet och lätt oljighet, fin rondör med väl avvägd fatton. Vinet blir som karamell fast ändå inte, kommer på mig själv att jag sitter och smaskar på vinet för att det finns så mycket historiska smaker och dofter. Vinet kommer från området Maconnais och Collovray tillsammans med Jean- Luc Terrier är det som står bakom dessa ädla Chardonnaydroppar.
Låter mig inte alls vänta med att sätta i mig en tugga gastronomi till pavan. Vinet vill ha mat, för att komma till sin fulla rätt och lika förtjust som jag blev vinet när en välskuren tartar gled in på bordet. Serveras med ägg från Sanda. Rostad kapris, skivad champinjon och ett uns av flottyr kokt svartkål. Vinet instämde helt med mig, att äggulans textur följde upp vinet feta kropp och tack vare kaprisen och kålen sälta så blev vinets friska inslag bönhörda. Köttets inverkan på vinet blev som en romans på finaste vis. Köttet trollband vinets feta kropp och höll om vinet genom hela gommen och det kändes som att köttets textur flörtade fram vinets unga och mycket spänstiga kropp. Ett vin som jag länge kommer att minnas. Låt er inte vänta på första inköpet utan ta kontakt med Grand Cru Stockholm.
Årgång: 2012, Odlingsområde: Bourgogne Maconnais, Jordmån/jordart: lera & kalksten, Druvsorter: 100 % Chardonnay, Sockerhalten: 1.4 g/l, Total syrahalt: 3.58, Alkoholhalt: 13 %, Skörd: september, metod: manuell, avkastning: 45 hl/ha, Vinifieringsteknik: traditionell, 100 % i 2-3 år gamla ekfat, Storlek på vingården: 0,3 ha, Antal flaskor: 1800 flaskor, Vinmakare: David Serodes, Producent: Domaine de Deux Roches – Collovray & Terrier Jean-Luc Terrier.

Kommentarer

Populära inlägg