Surjämten & Italienska brudar! #Enjoywine

Med gogglesbrännan penslad som en bättre oljemålning i mitt face, ställer jag mig bakom spisen denna kväll och skall laga god gastronomi med kärlekens smaker från Jämtland samt tycke från fantastiska Livigno i norra Italien. Hur får jag en hemgjord korv, att dansa med en mustig Dolcetto? Hur i hela världens namn skall musslorna få ro mellan vågorna av krämig grädde och nå fram till smakerna av Sauvignon Blanc? Ja Ni, vem vet! Men hoppas att kunna få ihop några rader om kvällens galenskap i Snickerboa. Glöm för tusingen inte att sätta på Rattle- Orginal Mix Bingo Players. Rätten blir mer exentrisk till denna melodi. 

 Känslan att koka musslor är bara för härligt, dofterna från havets kalla vatten, höra hur musslorna gotta sig i smöret innan grönsakerna åker i för att till sist få ett bad i bättre Cru Chablis. Detta är nog ett bra sätt att gå över till ”andra” sidan genom ett dopp i bättre vin. Själv skall jag bli tillbaka hälld på en flaska La Tâche när den dagen kommer. 

"Av Terroir jag är skapt, så skall jag även lämnas tillbaka till den bästa jord."

Musslorna är klara och tillsammans med en större mängd grädde så skall de vara redo gommens djupa avgrund. En näve färsk spenat och dill får vara det sista som hoppar ned i pannan för att sedan Entra boret där Miss: E sitter och väntar på att få slurpa musslor och njuta av kvällens vita vin. 2013 Dashwood Sauvignon Blanc från Nya Zeeland. Ett rent och snyggt vin med försommarens toner av grönt gräs. Doften är som en Sav Blanc skall vara från andra sidan jorden, det är påtagit med krusbär, vinbärsblad, fläder och en aningen sötma, smaken är ren och lång, bra syra och balanserad mellan mineraler och frukt. Lät musslorna få ta del av en bit citrongräs enbart för att jag kände på mig, av en ren händelse så kunde vinet få en ton av de, och såklart så lyckades jag flörta fram citrongräset i vinet. Druvorna jäses mycket långsamt enbart för att behålla den typiska Marlborough-frukten och det är gjort med bravur för denna årgång.

” Vavasour kom till Nya Zeeland och Awatere Valley 1890. Exakt 100 år senare producerades den första årgången av Vavasour Awatere Valley Sauvignon Blanc. Man var en av de första att se potentialen för vinodling i Awatere och har sedan starten varit en av de mest framgångsrika vinproducenterna i området. Vi har valt att ta hem tre viner från Vavasour under varumärket Dashwood där man tar druvorna från både Awatere Valley och Wairau Valley. Dashwood är en kombination av en klassisk ren, läcker fruktdriven stil från Wairau och en mera mineralig och elegant stil från Awatere som har ett svalare klimat och magrare jordar. Vinerna från Dashwood är gjorda för att drickas unga och ger konsumenten väldigt mycket vin för pengarna”

Läckert när ett vin skär genom gastronomins smaker och inte backar för något. Ren och fin frukt som plockar upp musslornas sälta och sötman från rotfrukterna och spenaten. Grädden får ge med sig, och enbart på håll få krama om musslorna med gräddigheten. En smakrik första rätt!
Korv är gott och bra, om man vet vad som är i den! Köttet kommer från känd bonde i Jämtland och hantverket är stöpt på Öland av min kära mor och Miss E. Korven fick en kryddning av chili, dill, och paprika. För att göra korven extra god så kallröktes korven en timme eller så, får känslan av att röken gör att korven får en fastare textur och givetvis en elegant röksmak av ene från Allvaret. Stekte korven i brynt smör. Hyvlade en champinjon, lät spara några blad från spenaten även till denna rätt, denna gång råa. Riven pepparrot och ett uns av torkad kål. Kålen ha en sådan majestätisk smak i sig, när man torkar den så den passar in vart som helst! 
Här kommer det Italienska köket in i bilden, det var en härlig tid när jag bodde nere i alperna, vackert, galant skidåkning och speciellt det smakrika köket, där av ostig Spätzle ikväll, enbart smaksatt med en droppe grädde. Korv och spagetti fast på ett lite mer lyxigt sätt.
Vin nummer två kommer från Piemonte och är från årgång 2007 producenten är en nära och kär vän, inte länge sen jag ritade ned några ord om årgång 2005. San Fereolo DOCG Dolcetto di Dogliani är det som har vaknat till liv i karaffen. Ett substilt vin med ordentliga krafttag. Var på er vakt när ni inhyser vinet första klunk. Vinet har som sagt en korrekt och välsvarvad kropp. Violens dofter rider över fälten och drar med sig en läcker kryddighet och örtighet, en hästsadels dofter gör mig påmind om Hermes sadel från min barndom, läckert med varmt läder. Smakerna sitter kvar länge i gommen och tanninerna är finstilta.

”San Fereolo är i grund och botten Nicoletta Bocca, hon säger själv att det var slumpen som förde henne till Dogliani. När hon för första gången såg vingårdarna kände hon direkt i sitt hjärta att hon hittat rätt. Nicoletta gör kompromisslösa viner i traditionell stil med stor respekt för jorden och vinrankornas naturliga förutsättningar. Dogliani ligger i Piemontes södra del och här i de lite vegetativt vildare omgivningarna är druvan Dolcetto kung. Nicoletta tillhör med sitt San Fereolo sedan flera år tillbaka Vinnatur-rörelsen, vilket innebär att hon arbetar efter naturliga ekologiska/biodynamiska förutsättningar i ett ständigt pågående informationsbyte med övriga producenter för att utveckla framställningen av viner på naturlig väg”

Vinet skulle på ett angenämt sätt föra sig hårt mot den smakrika varmrätten, detta var sen länge uppenbart. Chilin och korvens feta smaker gottade sig ordentligt i vinets strävhet och upplyste mig om att tandköttet kanske inte är riktigt som det skall efter middagen. Spenaten tog fram örtigheten i vinet och på så sätt kom även mogen fukt fram. Som i sin tur tog tag i sältan och ostigheten i Spätzlen. Pepparrotens hetta blev en spännande match för vinet, till en början så drog sig vinet tillbaka, blev nästan lite beskt. Men efter jag blandat upp gaffeln med en korvbit och en del krämighet från grytan så blev inte hettan så påtaglig och vinet visade då upp sin charm och jag bara njöt av varje tugga och klunk. En minnesvärd kväll med bara de bästa råvarorna och två mycket trevliga viner från Enjoy Wine.

Traska nu ned till monopolet och köp på er en kasse eller två av dessa viner, för de kommer att behövas i Er vinkyl. Nästa vecka så hoppas jag på att det kommer mer smaker från Jämtland, som jag med stor kärlek kommer att handskas med! Håll ut och så hörs vi snart!



Viner från www.enjoywine.se
Smaker från Jämtland och Italien
Kärlek från Mor och Miss E
Tallrikar från www.calleforsberg.com
Glas från Riedel
Hantverk utfört av mig vid spisen. 

Kommentarer

Populära inlägg