Tysken, kräftan och lila jag! #Enjoywine

Kräftan som fick uppleva alla väder…

Intressant det här med väder och vind, personligen så skulle det ultimata vädret vara 2 meter snö, 5 minus och strålande sol 360 dagar per år (alport, ett måste) och de resterande 25 grader varmt och torrt underlag (på Öland). Men det är nog inte att tänka sig! Står i Snickerboa och filosoferar samtidigt som jag skalar de kokta Vätternkräftorna. Tiden det tar att skala ca 15 kräftor så upplever skaldjuren, regn, snö, hagel sol och dimma, visst har vi ett fantastiskt klimat.
Ikväll bjuder GastroVin på smörad kräftsoppa, stjärtar smaksatta med Smålands kärlek, torkad svartkål, Yuzo och champinjon. Att servera soppa när det är ruggigt ute är en topp combo, så vi kryper upp vid den sprakande brasan, och skedar i oss en smakrik rätt i afton. Det som är extra viktigt när jag gör soppa med skaldjur är att jag är väldigt noggrann med att rosta skalen ordentligt i ugnen, enbart för att få fram den djupa och smakrika sötman som gör soppan så god. Väljer att preparera soppan med onyttigheter som grädde och smör, för att låta de övriga smakerna och ingredienserna få stå för fräschör. Tunt hyvlad champinjon, rivet kött från Yozon, saltad och torkad svartkål. Sistnämnd gör att rätten får en textur och ett lätt krispigt tuggmotstånd.

Vinet för kvällen är hämtat från Tyskland och Rheinhessen, vinerna här ifrån är allt från knastertorra till ädelsöta, perfekt exponering och lång erfarenhet av vinmakeri gör att vinerna här ifrån tillhör det absolut bästa i världen. Terroir, fylld med röd skiffer gör vinerna stora, smakrika, komplexa, mineraliska och friska. Riesling druvorna till detta vin kommer från två toppgårdar Niersteiner Pettenthal och Nackenheimer Rothenberg. Med hård selektering och noggrannhet redan i vingården så anländer druvorna till vineriet där de pressas och får jäsa i låg temperatur i ca 80 dagar, efter så dras vinerna om till stora Tyska ek liggare där vinerna får dra tillsammans med sin jästfällning under några månaders tid. I och med denna process så får vinet en komplett balans och vinet känns stort och smakrikt. Doften är excentriskt och det går inte ta fel på druva, med sin palett som typisk Tysk Riesling så adderar jag till brödigheten och jästdoften som finns med i de första sniffarna! Fatens inverkan på vinet är bedårade, vinet får en speciell aromatisk stil och ett uns av kryddighet. Smaken sitter länge kvar och vill inte släppa taget om min gom. Vinet slår en kullerbytta på mitt gomsegel innan vinet tar sig vidare ned i stupen. Vinet kommer att göra soppan ännu godare och kommer att höja sina egna smaker några snäpp.
Slurk, skvätt och sörplande… Det är såhär det låter om mig när jag äter soppa, vill få fram smakerna genom att lufta alla texturer genom munnen, kanske inte alltid så uppskattat för medpassagerarna runt bordet, men när det är så gott som ikväll så struntar jag i vad andra skulle tycka. Vinet ”bryter” ned den feta krämiga känslan i soppan och lockar fram skaldjurssötman som jag nämnde innan, vinets fattoner gör att vinet utan problem kan följa med i rättens smakrikedom. Vinets friska och kryddiga stil fick sig en skjuts upp när vinet träffade på syran i Yozon, svampen tog fram läcker brödighet och jäst stil i vinet. För mig en perfekt sammankomst mellan vin och gastronomi. Bästa kryddan i afton, för att allt skall smaka gott. Är ett öppet sinne och en glädje till att tycka om mat och vin. Svårare än så är det inte. Skål på er, för jag tänker sörpla vidare, medans ni tar en tur till Monopolet och införskaffar er en låda eller så av vinet.   


”Vinhuset Gunderloch grundades redan år 1890 och ligger i byn Nackenheim. Egendomen omfattar runt 14 hektar i de bästa vingårdarna i Nackenheim och Nierstein, bland annat äger man nästan helt den berömda vingården Rothenberg. Gunderloch är kända både för sina smakrika torra viner och för sina enastående ädelsöta viner från Rothenberg. 1996 köpte Gunderloch vinegendomen Balbach i grannbyn Nierstein och fördubblade på så sätt sin vingårdsareal till drygt 30 hektar. Enligt filosofin i Hasselbach familjen, så skapas vinet i vingårdarna. Människan kan bara följa skapandeprocessen och bör ingripa så lite som möjligt. De försöker hitta rätt åtgärder för att hjälpa vinstockar att hitta sin naturliga balans i de givna omständigheterna växtsäsonger.” 



Vin från www.enoywine.se 
Keramik från www.calleforsberg.com
Glas från Riedel
Musik denna afton, klassisk tyrole Apreski
Framför spisen: Mig själv
Vid sidan om mig: Miss E 

Kommentarer

Populära inlägg