Äntligen är du en stjärna!

Kära druva, du är en del av släktet Vitis med stor personlighet, du har karaktär och kropp, skapt för den gode vindrickaren, tyvärr så har du haft det svårt att komma till ditt rätta jag. Du har oftast fått repliker om dig som syltig och saftig, ostrukturerad och för stor för din snygga kostym. Jag har däremot alltid älskat dig, jag har följt dig både genom vårt och torrt och nu är du äntligen framme i rampljuset, accepterad, omtalad och älskad. Du milde himmel vad jag är glad för detta!
Låt tiden ta oss tillbaka då monopolet släppte årgång 2001, jag var där först av alla och köpte på mig några flaskor. Mina dåvarande vinkollegor skrattade åt mig när jag kom med 6 fl. ”billigt” skit vin medans de la 1000 lappar på Premier/ Grand Cru släppen. Jagade halvt ihjäl sig för att slå sig fram till dörren på systembolaget när DRC skulle släppas. Där satt jag sen på vinmiddag och sörplade alldeles för unga toppviner och mina bordsgrannar rodnade av strikta tanniner och lovade sig själva, att om 20 år så kommer deras (ur druckna) viner att vara som bäst, och där satt jag med mina 6 fl. av årgång 2001 och hade ”endast” lagt 600 kr på de flaskorna. Jag tackar ödmjukast för att vi deltat på alla dessa toppviner och visst är det skapta av fantastiska personer, men alla viner behöver sin tid för att komma till ro, och utvecklas, även de billigare vinerna behöver tid.

Åren gick och det blev fler släpp 2002,2003,2004, 2005, 2006, jag köpte på mig av varje ny årgång, provade några äldre årgångar och tyckte att vinerna utvecklades på olika sätt, som beräknat och som de skall göra. Jag började arbeta med importören för detta vinhus och jag tog såklart in vinerna på vinpaket för jag visste vilken potential vinerna besatt.
- Och du som druva fick både bu och bä, men mest bä, och jag ville göra det till resultatet bä…st!
Tiden gick....

- Men en vacker dag så kändes det som att all möda jag lagt ned började ge resultat, folk började prata om druvan och det lilla området som fler och fler blev nyfikna på blev morgondagens nyhet. Området ligger ju lite undangömt om man ser till dess granne som är känd som platsen där Kultvinerna föddes. Idag, många år senare kan jag bara le och skatta lite försynt för mig själv, när tjejgänget kommer in på vinbaren och de skall såklart ha en fl. kryddigt, smakrikt och balanserat vin av denna druva, herrarna lite längre ned i baren äter familystyle av njurtapp och tenderloin, det står en stor skål med Bea bredvid pommes fatet, herrarna de bara ler när det inhyser klunk efter klunk av vinet gjort på denna druva.

- Att jag visste detta för så länge sen kanske inte enbart vara tur?
 Idag finns det stora och berömda vinhus som Schrader, Ravenswood, Seghesio, Bonterra, Hartford Family, Kunde, Turley, Ridge, Williams Selyem med flera. Att ha importörer som Vinopia, Bibendum, Johan Lidby, Vingruppen, Terrific Wine och Winefinder är fantastisk, de alla arbetar efter att bara ta hem de bästa vinerna. 

Så en lång resa blev det för oss två! Är så lycklig idag att druvan äntligen är respekterad och älskad! Tack för att du finns. Skål på dig och vi kommer alltid stå varandra nära.
Vinet jag beskriver i texten är Vinters Blend Zinfandel från producenten Ravenswood. 

"Zinfandel kom till USA i början av 1800-talet. I Kalifornien är druvan riktigt stor och vinodlarna har alltid betraktat Zinfandel som en inhemsk druva.
DNA-analys har visat att Zinfandel är identisk med både den syditalienska druvan Primitivo samt den kroatiska druvan crljenak kaštelanski"


Kommentarer

Populära inlägg