Gott nytt år! #Enjoywine

Dagen innan den ännu större dagen! Det är på den dagen det skal poppas fina flaskor champagne, humrarna skall dansa runt på borden värre en överhettad Brat från Hökarängen, Flådiga klänningar, förväntningar som överstiger allt man bara kan tänka sig! Ett stycke klassisk nyårsafton så att säga!
Därför så tar jag en tur ned i primörkällaren och skall ta mig en titt på vad som kan passa så här dagen innan, snubblar direkt på två bättre flaskor från Tyskland, en vit och en röding. – Dessa blir toppen tänker jag och drar mig vidare mot skafferiet och matkällaren. Där finner jag höstens svamp, örter, en bit lagrad ost, grönkål över från julbordet och så en burk med torkad lök. Nu skall det lagas mat i Snickerboa. Först ut i glaset i kväll är 2012 Maximin Grünhaus Abtsberg Riesling Alte Reben Trocken. Långt och vackert namn, måste läsa det minst två gånger medan jag luftar runt vinets första droppar i mitt Riedelglas av modell Riesling. -Oj vilka nyanser nosen får tag i, frisk frukt, vårens grönska, björkens små blad, tonerna av fuktig skiffer, kalkbrottet efter ett hällregn och solen kommer fram, en ljummen dos av petroleum och den klassiska GULF macken! De nysladdade BMW M 5:ans däck på Autobahn (A4) mot München! Vad mer kan jag säga, en skolboks Riesling av stor och tysk rang. Smaken är elegant och berikar mig med lättare grön frukt, om inte en bit skal från omogen persika, den för övrigt snygga syran och mineralitet som är perfekt balanserad med vinets restsötma. Vinet får sin slutfinish av faten, 3 månader innan buteljering och detta gör att vinet får en rundare stil. Druvorna som skördas vid perfekt mognad och såklart för hand! 80 åriga stockar gör att skördeuttagen inte blir stor med ack så koncentrerad! Ett vin som jag gärna köper en låda av och glömmer minst 8 år till i källaren för att njuta av tysk Finger Spitzengefühl!

”Maximin Grünhaus är en av Mosels verkligt anrika egendomar som kan räkna sin historia ända tillbaks till romartiden. På 600-talet donerade Frankernas Kung Dagobert hela egendomen till klostret Sankt Maximin i Trier. I slutet av 1700-talet så sekulariserades egendomen av Napoleon och i slutet av 1800-talet så tog den nuvarande ägarfamiljen Von Schubert över. Maximin Grünhaus har en 30 hektar stor vingård uppdelad i tre delar. Från de branta skiffersluttningarna producerar Dr. Carl Von Schubert fjäderlätta rieslingviner med en oefterhärmlig elegans och smakintensitet.”

Låt oss inte vänta på vad som skall serverad till denna goding, rostar en skiva surdegsbröd, rikligt med olivolja, lagom värme i pannan så inte oljan bränns. Steker på karl- Johan och kantareller, massa brynt smör för att locka fram nötigheten, en klick Crème Fraiche för syrans skull, salt och peppar. Sen skall det vara klart att skeda upp på mackan, droppa över olivolja, strö över den lagrade cheddarosten från byn Cheddar i Somerset England. Men jag har glömt att berätta att det åkte ned en stor sked med mesost i pannan för att ta fram ännu mer av ursprung och smaker, mesosten är krämig i sig, bär på stora smaker såsom nötighet, kryddighet samtidigt om den är len som silke, samt den perfekta ”krispiga” sötman som jag vet att vinet kommer älska!     
Jag tror inte mina smaklökar när första tuggan tar an och vinet får komma till. Vinet lägger sig som en bädd, förför svampen, lyfter alla smaker minst en nivå, Umami som hägrar i svampen gör att vinet känns ännu mer fruktigt, elegant och snyggt. Rättens nötighet som kommer från smöret, svampen och mesosten flörtar hejvilt med vinet sötma. Syran i rätten blir tydligare tack vare vinet mineralitet och fräschör. En topp Combo som alla skall ge sig på att prova.
Övergiven och hängd! Där hänger stycket ensamt i källarens mörker, ser torkat och lite ledsamt ut, skinnet och senorna är ihopdragna och styckets yttre har fått en hinna av den torra luften, ser ut som biten fått nog och blivit bortglömd. Men så är det inte! För det är grisstycket från den Gotländska grisen som har hängt till sig i några dagar i källaren, och köttet är inte alls trött utan framför mig ligger ett smakpaket av dess like! Sågade ribbor som skall gotta sig i kryddor från den indiska tron. Gnider in köttet med Chili, svartpeppar, senapsfrön, ingefära, kryddnejlika, koriander, Bockhornsklöver, stjärnanis och rosenblad. Snacka om sammansättning av kryddor. Skall bli spännande hur vinet kommer reagera på klassiskt Dr Bombay käk. Köttet får en yta i sin kastrull innan buljongen får bädda om köttet och puttra på låg värme. Köttet skall precis falla av från sitt ben och det tar ca 2 timmar. köttet får ta sin tid på spisen, så jag rör ihop en emulsion med smaker av saffran och dill, tänker mig att det onyttiga i såsen kommer att ta hand om de starka/heta smakerna från köttet, framhäva de som eleganta istället för kaxiga, när tiden faller in för första mötet med vinet. Krispig grönkål och den torkade löken kommer att göra följe med köttabiten och såsen!
  Jag kan inte annat än bli glad över ett vin som detta. 2011 Heger Blauer Spätburgunder, Baden. Vinet är klart och fint att beskåda. Doften är aromatisk, kryddig och stilren. Fatkaraktären är redan med i näsan och ger mig direkt mersmak. Vill inhysa en stor klunk med en gång, sagt och gjort! Vinet går från klarhet till klarhet. I gommen så öppnar vinet upp sig och nu känner jag den goda balansen mellan faten och druvan, vinet ”sticker” inte åt något håll utan att frukt, fat, syra och tanninstuktren är mycket bra balanserad. Vinet får sina 12 månader i fransk Ek. Det som gläder mig mest är att vinet har sin egna stil av Piont Noir. Känns som Joachim skapat en god profil på hur fin och välstämd Piont kan smaka utanför Bourgogne.

”Weingut Dr. Heger ligger i området Kaiserstuhl i distriktet Baden. Kaiserstuhl är en utslocknad vulkan som har satt sin prägel på hela områdets jordmån. Egendomen grundades 1935 av Dr. Max Heger, som var en mycket vinintresserad läkare. Flertalet av hans patienter var vinbönder och han lärde sig att de bästa vinerna kom från branta sluttningar i närheten av byn Ihringen. Han började systematiskt köpa upp vinlotter i vingårdarna Winklerberg och Schlossberg. Eftersom avkastningen var lägre och arbeten avsevärt tyngre i de branta vingårdarna så var det många som gärna sålde. Idag drivs Dr. Heger vidare av Max Hegers sonson Joachim”

Kan inte hålla mig längre, köttet är klart och jag steker en bit i het panna för att få en knaprigare yta. Strör sen lite av den torkade löken över köttet, i botten ligger nu en ljummen emulsion och den krispiga grönkålen. Tar mig en tugga, får känslan av att vinet kommer att antasta rätten på bästa vis. Köttet faller isär och alla de kryddor som jag adderade till en början kommer fram. Som beräknat så fanns en viss hetta i rätten och även här som beräknat så ”plockade” emulsionen ned de starka smakerna och avrundade de, fick en klarare balans i rätten. Lökens sötma och textur blir ett intressant inslag, krispigheten från kålen gjorde rätten fulländad. Vinet blev en lekkamrat till köttet, musten visade upp sin kryddighet och gentila stil, gjorde det möra köttet mörare, de heta smakerna fick sin smakbro som sagt genom emulsionen. Saffranens smaker blev ett intressant inslag till denna upplevelse. Vinets kryddighet och en lätt pust av rök gör vinet otroligt spännande! Låt nu inte mig störa, prova själva hemma.

Tänk nu på att nyårsafton inte behöver planeras till fullo, det är enkelheten, de spontana som gör saker så kul och avslappnade. Skål och tack för detta år. Nästa krönika med Enjoywine kommer på tisdag och då som bekant är det ett nytt år! Så tusen tack till alla Er följare, jag försöker svara på alla Era mail så fort jag kan och hoppas att jag beskriver utförligt!. Tack till Enjoywine som låter mig få njuta av fantastiska viner och öl. Ser fram emot ett nytt år tillsammans mer Er.  

GOTT NYTT ÅR!

Vinerna finner ni på Monopolet under nummer!



2011 Heger Blauer Spätburgunder Trocken (nr 73960) Endast145 PIX

Viner från www.enjoywine.se
Glas från Riedel
Råvaror från känd Bonde, egen trädgård & skafferi
Kärlek från Snickerboa
Keramik från www.calleforsberg.se och "Ikea" 

Kommentarer

Populära inlägg