Höstens viner värmer! #Enjoywine

Ail sentait escargots aux herbes et fromage gratinrad.
Söndagar i Snickeboa är ett smakmecka med enkla beskrivna ord. Dofterna av vitlök, grillad citron, rostas jordärtskocka, och sniglar. Köttstycket från Gotland (Ejmndsgård) smörjer sitt krås i ugnen med torkade örter och cognac. Vinerna står dekanterade sedan tidig eftermiddag och mina smaklökar trånar efter god gastronomi. De nyduschade sniglarna tar och rullar sig i örter som basilika, dill och persilja, samlar på sig ett gäng vitlökar, citron samt en god olivolja. Den ena ungen står redo och är lika het som en nykläckt Brat på sin första resa ned till Nice. Det tar inte lång tid innan sniglarna ger från sig en doft som ingen kan ogilla. Sammanslutningen av örter, citron, vitlök och olja, är gedigen. 

Kan snart inte bärga mig, vill bara sätta tänderna i sniglarna. Fösta vinet ut i afton är 2011 Les Débonnaires Chinon, Loire. 100 % Cabernet Franc skall härmed trollbindas av örter och vitlökar. Vinet kändes nyvaket när jag på eftermiddagen tog mig en sniff, men efter tre timmar i karaff är det ett helt annat vin. Nu pryglas nosen av en kryddighet, björnbärstoner, julkrydda, lakrits, kärvhet samt en storhet som gör att jag inte tänker mig tanken innan första klunken är intagen. Dofterna är densamma som smakerna, men jag lägger till en snygg aromatisk stil, dess tillbehör såsom Terroir. För vinet utstrålar en Terroir som skulle göra vilken tråkig politiker fnittrig och glad. När regnet öst ned över Er stentrappa på landet, solen skiner upp, de dyblöta går mer mot fuktig sten, doften är så lik. Du milde himmel vilket liv det blev i gommen efter fösta snigeln, de blev kalas på en gång, vinet svingades runt bland örterna, nejlikan och vitlöken, vilken fest. Snigelns textur lugnade till viss del ned vinets påstridiga kärvhet. Druvans eleganta kryddighet är som gjort för denna rätt, vinet känns så ”Debonnarie” översatt till generös, välvillig och ödmjuk. Tar mig en tugga till, sippar vidare på vinet, hösten får med detta vara hur ruskig och regnig som den bara vill. För i Snickerboa och i min själ skiner solen. Låt er inte vänta på att prova en klassiker som denna.

”I hjärtat av naturparken Régional Loire-Anjou-Touraine i närheten av Chinon och Saumur ligger de 14 hektar med vinrankor Domaine Carroi Bon Air förfogar över. Endast druvan cabernet franc odlas här och rankorna är mellan 40 och 80 år gamla, vingårdsarbetet sker efter biodynamiska principer och hela egendomen är inne i konversion för att bli certifierad. Skörd sker för hand med hjälp av egendomens häst.”

Kött är gott om det kommer från känd och kunskap berikad bonde. Detta kött kommer från Gotland och Ejmunds gård. Hängt i tre veckor och såklart på ben för att köttet skall få en ännu saftigare textur. Bränt till en knaprig yta så läggs köttet på galler för att bäddas in i örter och få en deciliter congas över sig. Spriten kommer givetvis att dunsta bort i ugnen men vill få en hint av alkoholen i köttet som jag lyckades med! Men en innetemperatur på 50 grader, så är köttet precis sådär rött och perfekt som jag vill ha det. 20 minuters vila på brädan innan jag skär upp köttet i tunna skivor och all köttsaft blir kvar. Perfektion på bästa vis. För att inte ”förstöra” för köttet så höll jag mig till fåtalet tillbehör. Säsongens trattisar stekta med savojkål. Kräm på Jordärtskocka samt grillad citron. En enkel men ack så smakrik anrättning. Köttet som höjer sin smak genom citronen och får en mer ”syrlig” köttsmak, detta kommer bli något för nästa vin att ta tag i. Vet med glädje vad dessa viner klarar av och oroar mig inte ett dugg för att vinet kommer att trivas ypperligt tillsammans med köttet och dess vänner. 
2009 Paolo Scavino Barolo DOGC. Ett av Piemontes bästa hus, skriver ofta om Scavinos viner och kommer aldrig att tröttna på deras diamanter till viner. Så välskapta, så rena och snygga, burdusa, kaxiga men alltid med ett stort hjärta. Vinerna kanske inte alltid uppskattas för den ovane vindrickaren. Säger bara det! Läs historien om Scavino, skaffa ett stort och korrekt Nebbiologlas, våga att bli totalt bemästrad av en Konung. Vinerna från Scavino sätter alltid spår i mig och jag får aldrig nog. Vinet som fått stå i sin ståtliga karaff från Riedel kommer att hänföra min gom på ett sätt som är svårt att beskriva, Första sniffen av vinet är klassiska toner, doften från trädgårdens röda rosor, fasters nyponbuskar, kryddor från mormors kökshylla, violens och den unga röda frukt. Jag blir som förtrollad av dessa dofter, kan inte slita nosen från glaset. Ett stycke senare får jag väl i mig en sipp och druvmusten är så konserterat och välbalanserat, vinet får mig att vilja sjunga och dansa. (Nu slipper ni både se och höra mig dansa och sjunga) Vinet tar sitt ansvar direkt vid första tuggan av rätten. Syran och kärvheten, tar hand om de primära smakerna i köttet och tro det eller ej så blir vinet front som ett lamm, vinets unga frukt började även leka med jordärtskockans krämighet och vinet blev som ett stycke vikunja. Svampen och kålens inverkan på den ädla dryck blev som en röd matta för vinet genom min gom, skogens smaker, kålens bitterhet och syra, vinet bars fram som en kung, precis som en kung skall upplevas.

”I byn Castiglione Falletto i hjärtat av Barolo, Langhe, hittar vi producenten Azienda Vitivinicola Paolo Scavino. Vinhuset bär namn efter dess grundare Paolo Scavino som gjorde det första vinet 1921. Nu är det andra och tredje generationen som håller i rodret. Pappa Enrico Scavino som följt sin fars fotspår sedan liten och hans två döttrar Enrica och Elisa delar nu arbetet i vingården och källaren. Familjen Scavino är övertygade om att vinerna ”görs i vingården” och att sambandet mellan natur, jordmåner, årstider och årgångar spelar en mycket stor roll för vad vinet slutligen smakar i glaset. Scavinos vinkällare är mycket modern och man har ofta setts som en innovatör vad gäller vingårdsarbete, jäsning, fat och allmän vinifiering. I källaren finns både ståltankar, små franska fat (225 l barriquer) och stora fat på 500 till 2000 liter. – ”Det är inte vad som är på modet som bestämmer hur vi lagrar våra viner utan vad som är bäst för slutresultatet av det specifika vinet”, säger Enrico.”

Viner är gjorda för att umgås med, viner vill inte vara själva, viner av kvalitet vill berätta en historia och förmedla en upplevelse. Tänk på det nästa gång Ni dricker ett gott vin, slut ögon och låt vinet få berätta sin historia för Er, jag garanterar att vinet kommer att uppta er kväll, njut tillsammans. Barolon denna kväll kostar en slant, men våga Er på en flaska eller två. Barolo till revbenen på julborden är en saga i sig. Se till att sleva på ordentligt med glace. Trevlig kväll kära läsare. Och drick bara det Ni tycker om!

Vinerna finner Ni på Monopolet!




Viner från www.enjoywine.se
Tallrikar från www.calleforsberg.com
Krus och glas från Riedel
Kärlek och bus från mig och Miss E

Kommentarer

Populära inlägg