Meursault Arnaud Ente #Vinunic

Inkommande med stor stil vill jag härmed presentera ett magisk vin från Arnaud Ente och hans Chardonnay från Meursault. Arnaud Ente räknar jag som en av de mindre producenterna och är en mycket duktig odlare från de klassiska lägena i Meursault. Och i denna exemplariska kupa från Riedel så gör sig detta vin bäst. Vinet bara fläker ut sig och ger ifrån sig en Bouquet som inte är nådig. Lätt halmig i paletten och klar som ett nyputsat kajutfönster. Pigg och mineraliska toner, med  ihärdiga dofter från rostade nötter, brynt smör (Ovikens) lite tunna drag av honung slår mot min nos och vill med detta  bara ta en stor klunk och låta min smaklökar få en ordentlig omgång. De klassiska smakerna kommer fram som jag vill finna i en bra Meursault. Lagom fet i stilen och fortfarande med en stor elegans genom hela vinet, de lite rostade toner som jag finner, höjer viner ännu ett snäpp. Detta är årgång 2009. En årgång som de flesta kunniga höjer till höjderna och det skriver jag under på. Lite kul är att man vill skörda så sent som möjligt för att få ut en maximal mognad. Arnaud vill mena med detta är att få en koncentration och ett djup i vinerna. Jag njuter detta vin till en perfekt stekt havsabborre med torkade rötter och en kräm på jordärtskocka. Här känner jag att det är en större mängd brynt smör, men det behövs för att hänga med i vinets lite fetare stil. De mycket krispiga skinnet gjorde sig extra bra till det lite mineraliska tonerna i vinet, det kändes som att just de två följdes åt hela vägen. Lenheten i krämen blev lite som en upplyftande våg för vinet. 

Kommentarer

Populära inlägg