Viner med klass #Enjoywine

Skaldjur är bra festligt och jag gillar festligheter, en måndag som denna skulle bli festligare än vanligt, en personlig leverans av gryningens fångst var beställd och på minuten så plingade det på dörren, och det var fiskarn själv. En kasse med havskräftor som doftade hav och dill gjorde mig så glad att middagen skulle börja lite tidigare än väntat, har noll kontroll på mig själv när jag känner doften av havets läckerheter. Hummern var Jänkare och inhandlad på Hav nere i högtorgshallen, samt den smakrika bläckfisken med sina örtiga smakvänner, en asiatisk laxröra råkade åka ned i kassen från hallen också! Tycker det är trivsamt att strosa omkring i Hötorgshallen och känna, klämma, titta, dofta, smaka och fantisera om god gastronomi. Personligen så gillar jag skaldjur som de är, med det menar jag att, vill ha de kalla och enbart med en halva citron eller lime. Ev. lite sällskap som en god majo och rostat bröd. Som jag förstår så drar sig många fortfarande för att servera vin till speciellt kräftor undra varför? Är det den svenska historien som berättar att det skall finnas öl och mängder med kryddad sprit på våra bord? Visst är det himmelskt gott med en kvalitets öl och en ljummen snaps, men det räcker med en tycker jag. Dricker hellre en två glas vin till skaldjuren, lovar att det inte kommer bli fel! 
Denna kväll så är det klassisk mark som skall brytas till de väldoftande och röda primörerna, en flaska 2011 Francois Crochet Sancerre Le Chêne Marchand från kalkrika och terroirbesinnade Loire. Sancerre som garanterat är ett av de mest kända orden i vinvärlden, alla vet vad Sancerre är och att vinet görs på druvan Sauvignon Blanc. Vinerna är nästan alltid rena, snygga och välskapta. Sancerre som är en appellation i övre Loiredalen. Namnet kommer från Staden med samma namn och tillhör departementet Cher.

”Francois Crochet är utan tvekan en av Loiredalens främsta producenter. Francois förfogar över 10,5 hektar vingårdar kring byn Bué i Sancerre. Jordmånen är rik på kalk och flinta vilket ger otroligt rena och mineraldrivna viner. Hårt och grundligt arbete i vingården är nyckeln för bra viner enligt Francois Crochet.”

Jag speglar mig i den klara ytan som vinet får i mitt Riedelglas, tar glaset mot nosen och stöter på en doft som är begåvad av dess like. Doften av de kalla ostronskalen och dess blöta silex gör mig bara mer nyfiken på vinet. Loires tre primära jordmåner ”Terres Blanches” är Kimmeridgean, Les Calilottes och Silex. Vinets kropp har hög mineralitet och perfekt balanserad syra. Ung grön frukt som vill prestera och gör det med bravur, en grön gräsighet drar fram som en ljummen vårvind över Ölands Alvar, kryddigheten och speciellt krusbärsbuskens blad. Att detta vin inte skulle fungera till kvällens skaldjur är bullshit, vinet parerar mellan sälta, köttsötma, kryddor, syra och krondillen som om det vore självaste Stenmark som låg bakom vinet. Toppen kombinationer på alla nivåer. Drick och njut tro inte det blir bättre!
Jag kände denna kväll, att en köttbit skulle vara gott att avsluta med efter så fantastiska skaldjur. Så sagt som gjort serverade jag en kalv entrecôte med puré på blomkål, rostad majs, vitlök och tomatkräm, basilika, kanel och dill. En enkel servering med att endast bryna köttet i panna och sen in i ugnen på 65 grader till en innertemperatur på 50 grader. Rostade majsen på sin kvast. (vilken sötma) blomkålspurén gav rätten den lena och sensuella delen, tomaten och vitlöken fick stå för det grova och smakrika i rätten.
I glaset häller jag upp 2012 Piccini Chianti. 95 % Sangiovese och 5 % Ciliegolo. En del av vinet kommer från metoden "Goveno all'uso Toscano" detta innebär att druvorna fått hänga kvar på din ranka och torkat.  Detta kan inte bli fel, Att bara sitta och dofta på kvalitets Chianti är en fetisch som jag har. Det hela känns som hemma på Ölands slätter. Dofterna som slånbären, de sommartrötta ekbladen som nu gått från vasst gröna till höstens vackraste och mjukaste färger. De bortglömda sensommar äpplena som ramlat till marken och nu doftar dagg och kallt bränt gräs. Kryddigheten i vinet är gemytligt och dofter som kanel, bigarråer, körsbär och fat. Vinet har en personlighet som är vuxen och förstående. Den mjälla kalven blev som vaggad av vinet och dess kryddiga sällskap togs direkt hand om vinets struktur, och tillsammans så vandrade de kärleksfullt bortom min gom och försvann ned i smarikets brunn. Tar en tugga till tror jag! Att jag tycker om Piccinis filosofi om vin är självklar, och det är med ödmjukhet som jag följer vinerna med nöje genom åren.

”Familjen Piccini lever i och är verksamma i hjärtat av Chianti distriktet i Toscana, Italien. Deras historia börjar 1882 då Angiolo Piccini med endast 7 hektar började framställa viner under devisen -det är inte hur mycket vin vi gör, utan hur mycket passion vi lägger ner i vårt arbete med vinet” Idag är det fjärde generation Piccini genom syskonen Mario och Martina Piccini som styr familjen och vinerna framåt. Det är även de som lyckats ta Piccini utanför Toscana och Italiens gränser. Idag återfinns familjen Piccinis viner runt om i världen och efterfrågan på deras välgjorda, goda viner fortsätter bara att växa. De har idag fyra egendomar i Toscana och genomgående från deras Chianti till vinerna från egendomen i Brunello di Montalcino finns de gemensamma nämnarna: kvalité, drickvänlighet och respekt för ursprunget!


- “The only wines worth making are the ones you believe in” Pierangelo Piccini

Vinerna finns ni på bolaget! 

2012 Piccini Chianti. Kostar 79 PIX 

Tallrik till Kalven kommer från Calle Forsberg Keramik.
www.calleforsberg.com

Kommentarer

Populära inlägg