Grilla med kärlek! #Enjoywine

 
Det blir lite väl många I-lands problem ibland, som om vi skall använda grillen inne eller den ute? Vad skall vi göra? Kantarellerna står som i givakt i skogarna kring landet, köttet är mörat till bästa kvalitet, sommartryffeln börjar bli lite hängig. Miss E vill ha hemgjord pizza med nyttiga pålägg, de röda vinet är dekanterat sen länge och vill för sitt eget bästa ha onyttigt som sällskap. Livet är inte lätt ibland. För göra alla till lags så får vinet sina smakvänner i form av smörstekta kantareller, jag vill ha ”ute grillat”, det fick jag också, Högreven från kusten, fint grillat med fin röd kärna. Miss E står för den italienska biten denna kväll och tar det totala ansvaret för att degen skall bli sådär extra god. Tur att man är en teamleader som lyckas få ihop allt!

I första glaset denna afton, skvalpar jag upp en gammal goding, till min stora glädje är det 2010 Famille Perrin Perrin Gigondas “La Gille” som jag presenterar. Vinet som fått vakna till liv ca tre timmar innan middagen. (i sedvanlig ordning i någon av mina Riedel karaffer) Tanninstukturen är kaxig, erkänner med ödmjukhet att vinet kräver lite kännedom och vana av dessa typer av vin, vad jag menar med det hela är inte att jag vill framstå som dryg på något sätt. Men med ärligheten i gommen så är vinet tufft, arrogant till en början. Vinet vill känna på mig först, är jag en person som kommer att uppskatta vinet? Kan tänka mig att vinet kan uppfattas surt och kärvt. För att göra det bästa för vinet, och att Ni som skall dricka vinet, så får man inte kompromissa åt något håll, vinet behöver luft, kärlek, medhåll och förståelse, detta innebär att vinet rent sagt, ur den gastronomiska aspekten vill ha, Fett som grädde, smör och protein. Dessa förhållande mellan vin och smaker pratar jag ofta om! Får vinet sin önskan, så lova jag att kvällen kommer bli toppen. Vinet ger sig inte det vill jag lova!
 Så tänk er vad de smörstekta kantarellerna, kolhydraterna i pizzan, sötman i tomatsåsen, köttets textur och smak, samt världens bästa vin-flörtar-ting tryffeln gjorde med vinet!
För att nu bli lite konkret med vinet så är paletten oxblodsfärgat och har inte mycket till kärna. Doften är som skolboken utlovar, den nymalda vitpepparn är där, örtigheten av speciellt varm backtimjan och basilika. Sen dyker de blå bären och då en extra ton av björnbär. Vinet är komplext, snyggt, välbalanserat och sagolikt. Det skall erkännas att det pirrar lite extra i magen när jag dricker viner som denna! Druvorna Grenache och Syrah kommer från Gigondas i Rhône, Vinifikatonen är stenhård. Den malolaktiska jäsningen sker i stora ekfat, och vinet får sin sista tid innan butelj på fransk ek.

”För familjen Perrin började allt med Château de Beaucastel i vindistriktet Châteauneuf du Pape i södra Rhônedalen där de under flera generationer framställt några av världens främsta viner. De var tidigt ute med att arbeta ekologiskt och har sedan 1974 arbetat efter biodynamiska principer i vingårdarna. De är en av få producenter som fortfarande odlar samtliga av de 13, i Châteauneuf du Pape, tillåtna druvorna, även om det ofta är druvan mourvedre som spelar huvudrollen i deras röda viner. Idag äger familjen Perrin vingårdar runt om i hela södra Rhônedalen och producerar vin från dessa under etiketten Famille Perrin. De har även två nya projekt i form av deras egendom Domaine du Clos des Tourelles i Gigondas och egendomen Miraval i Provence vilken de driver tillsammans med Angelina Jolie och Brad Pitt.”

Efter en match som denna med rött och kött, känns det som att vi ridit ut stormen med mycket gott resultat. För att nu återställa gom och tunga så kommer jag att servera en mycket enkel dessert i form av jordgubbar, len och lätt krämig sorbet, skivade gubbar med några droppar jordgubbslikör. En variation på sommarens godaste och rödaste guld! I kvällens andra glas serverar jag ett vin från Piemonte i Italien, lätt pärlande och riktigt svalt. Det är tyvärr inte ofta som jag avnjuter dessa viner, så blir extra glad när det väl händer. 2013 Briccotondo Moscato D’Asti från kände och klassiske producenten Fontanafredda. 
Kommer ni ihåg de där små flaskorna man fick hängda runt halsen på sin student? De mindre vetande släktningarna som tyckte att de små gulliga flaskorna med dess mindre bra innehåll skulle vara gott att dricka i studentens härliga dagar. Detta vin ä precis motsatsen, även om att det är 100 % Moscato, att det kommer från Asti så är det inte ens i närheten av de diabetesbesinnade piccoloflaskorna. Detta är ju läskande med ett hav av sommarblommor i sin palett av dofter, ny sköljd lime och Grape. Fräsch är ett ord jag gärna använder. Vinifikatonen lyder som så, druvorna jäses upp till ca 5 % alkohol för att ses kylas ned till 0:an, endast för att avstanna jäsningen. Vinet får på så sätt behålla sin druvkaraktär. Vinet kommer att slås på flaskor och då tempereras musten och vinet får en ”extra” jäsning på flaska, då skapas dess eleganta mousse. Behöver inte förklara så tydligt om vinet passade till gubbarna? Det får ni lista ut själva. Men flaskan tog slut fort och desserten lika så!

”Anrika Fontanafredda är en av giganterna i Piemonte och för många synonymt med ursprunget. Och som i alla bra historier började det hela med kärlek. Italiens förste kung, Vittorio Emanuele ll, köpte egendomen till sin älskarinna Rosa som blev grevinnan av Mirafiore och sedan fick vingården La Rosa uppkallad efter sig. I Serralunga d’Alba vinifieras alla viner under Fontanafredda etiketter, närmare 7,5 miljoner flaskor per år. 3,5 miljoner av dessa är det söta mousserande Astivinet och 750 000 är Barolo. Mängden till trots är det idag experimentlusta, innovation och modernitet som driver Fontanafredda framåt. Mycket tack vare vinmakaren Danilo Drocco och de nya ägarna Oscar Farinetto & Luigi Bafiglio. Med Danilo i spetsen görs idag viner med fokus på frukt och drickvänlighet utan att tappa ursprungstypicitet. Med tanke på just ursprunget lanseras 2011 en ny vinserie, Mirafiore, med filosofin att ta Barolo och Langhevinerna tillbaka till sina rötter.”


Vinerna finner vi på Monopolet under nummer: 73937 för Gigondas "La Gille" och kostar 199 PIX, för Moscaton finner vi nummer: 76926 och kostar 79 PIX. 


Kommentarer

Populära inlägg