2011 Vieux Château Des Jouans, Saint Emilion #Enjoywine

Angenäm Bordeaux och välhängd Entrecote är ett måste, grillen är precis så där glödgade och kolens glöd går från hetlevrad röd till silver stilad, då vet man att kolen är som bäst. Att ha tillgång till kött från lokal och namngiven bonde är för mig viktigt i dagens totala snedvridna syn och tanke på vad man stoppar i sig. Usch säger jag bara och tänker tillbaka på tiden hos faster Lisa på landet, där jag som barn slirade runt i mina små gummistövlar och klappade kalvar och säkerligen fick en och annan blöt mule tillbaka som tack för omtanken, att få vara med vid kalvning, utsläppet, mjölkningen, mockningen, slakt och fodringen är för mig en stor ära och en förståelse hur djuren skall få leva och att bonden skall kännas uppskattad. Vet även att de bästa penicillin mot all allergi/Jag inte tål, finns att bota med att få vara i en ladugård eller ett stall några veckor per år! Så nu fick jag det sagt också!
För att återgå till vår välsvarvade köttabit med tillhörande grönsaker som kommer direkt från Svärmor och Svärfars land ute på Mörkö. Färskpotatis, zucciniblomma och sommarlök. Jag och Miss E kommer att göra det enkelt för oss med att enbart grilla köttet lätt till en innetemperatur om 50 grader. Koka de små fina potatisarna, steka blomman i brynt smör. Och löken fick göra sig klar vid sidan om köttet, fast på en liten svalare del på grillen. Antog långt innan, att vinet skulle vara lite tjurigt och invänt till en början, så tänkte att få flörta lite med vinet så tillreddes en sås av tomater, lök blast, rå lakritsrot och salt & peppar. Tro mig veta att dessa unga typer till vin brukar vilja ha öm kärlek som protein från köttet, lättare sötman från såsen och den grillade löken, skall inte undanhålla att jag hade ett Ess i min skjortärm som ett extra nummer för vinets skull, det är så klart lite svart tryffel. Går det inte nu att få vinet helt på vår sida så är det bara att lägga ned! (Smiley)
Vinet är helt nytt för mig och det är #Enjoywine som tar in vinet till Sverige och med stor ödmjukhet så fick vinet ta plats i en av mina Riedel karaffer. Här fick nu vinet gotta sig en dryga timme innan vinet tog plats i våra glas. 2011 Vieux Château Des Jouans, Saint Emilion från anrika producenten Calvet är det som skall drickas till köttabiten! Ja vad skall jag säga, ung skolboks claret i skön stil! Klassisk Saint-Emilion, 90 % Merlot 10 % Cab. Behöver inte leta länge med nosen innan de kommer som på rad intågande, först kommer den härliga örtigheten, sen kommer alla de lätt mogna röda och blå bären, för sen triggas igång ännu mer av tonerna av ceder, tobaken och sist men inte minst de svarta vinbären som fått runda av sin djärva bär ton mot faten.  Som jag förstår så sker vinifireringen på varje lott separat och druvorna jäses i separata fat innan det är tid för årets Blend. 12 månader i fransk 225 liters fat. Efter lite omtanke så känns det som att det finns uns av ny ek och efter lite forskning så gäller 20 % ny ek och 80 % andra årets fat!

”Calvet är utan tvekan en av Frankrikes mest kända vinproducenter. Företaget bildades redan 1889 i byn Tain Hermitage vilken ligger i Rhône-dalen, 5 år senare etablerade de sig i Bordeaux. Företaget har sedan dess fortsatt att växa, hela tiden utan att göra avkall på kvalitén. Hjärtat av vinproduktionen ligger fortfarande i Bordeaux där de äger flera vinslott även om de är verksamma i andra delar av Frankrike. Deras viner uppmärksammas gång på gång av internationell vinpress för sin höga kvalité.”

Skall försöka att dämpa mig en aning, men denna kombination av röd ung Bordeaux och fet, vältempererad Entrecôte är sagolikt gott, tryffeln var ett bra tilltag för få vinet lugnt och harmoniskt! Våga prova, lovar att det kommer smaka! Tänk bara på att tillreda maten och njuta av vinet med de Ni tycker mest om, Gastronomi är så mycket mer än bara råvaran och drycken.

”Är Vinet lite tjurigt av de unga tanninerna och bärigheten, servera något nyttigt som en gratäng eller gräddstuvad spetskål, då kommer vinet att mjukna”


Vinet finner ni på Monopolet. Nummer: 3128 Nyhet och har en lapp som det står 119 PIX på, för er med lite vett kvar! Köp 6 flaskor och spara 3 år. 

Kommentarer

Populära inlägg