Ostron och Sancerre!

Måndagskväll, som blir tisdagsmorgon, då är det bara att dra sig ner till Fiskaren. Västkusten skall det vara, och först ut på bryggan är jag när de vankas ostron! Ostronet, denna lilla vackra och välsmakande delikatess. (Ostreidae) är namnet på olika typer av mollusker (blötdjur) som lever på hårt underlag i grunt, ganska varmt, salt och rent vatten. I familjen ingår släktena Ostrea, Crassostrea, Ostreola och Saccostrea. Skalet består mest av kalk, och innanför detta finns en mjuk kropp. Dessa djur livnär sig av plankton som de filtrerar från vatten genom gälarna. Ostron vill gärna ha sällskap och då i form av en god vinäger smaksatt med fint hackad schalottenlök, några stänk citron och i glasen, mängder av gott vin! Nio av tio gånger som jag avnjuter Ostron så blir det ett glas eller två av bättre Sancerre! Och denna dag korkar jag upp en flaska 2011 Francois Crochet. Åh Göta Petter vad bra!

”Francois Crochet är utan tvekan en av Loiredalens främsta producenter. Francois förfogar över 10,5 hektar vingårdar kring byn Bué i Sancerre. Jordmånen är rik på kalk och flinta vilket ger otroligt rena och mineraldrivna viner. Hårt och grundligt arbete i vingården är nyckeln för bra viner enligt Francois Crochet.”

Utseendet är klart som en solnedgång över Skaftös västligaste klippor en augusti kväll, skimrande vin, nästan så att jag kan spegla mig i glaset. Även att Crochet filtrerar sina viner ytterst sparsamt så blir vinerna enbart rena och snygga. Doften är där den skall, det kalla och svala ostronskalens doft speglar sig i vinet, den unga gröna frukt som sig bör drar sig åt, omoget krusbär och fläderblommans mindre blad. Mineralerna från blöt kalksten balanserar vinets syra utomordentlig. Ställer mig frågan igen. Varför krångla till det! Några ostron och ett glas vin och lyckan är fullbordad.
Typiskt att ostronen skulle ta slut före vinet. Men jag gråter inte för det, två ostar av bästa kvalitet ha legat på bordet och tempererats till perfektion! Och denna dag avnjuter jag Sainte-Maure de Touraine och Munster! Ostarnas sälta och syra (som vi finner i samtliga ostar av kvalitet) älskar vita torra viner, speciellt från Loire och av druvan Sauvignon Blanc. Vinernas unga fruktighet och typiska syra plockar ner det som kan kännas onyttigt med osten och tar fram ostens Terroir och vinet blir på så sätt mjukare och fruktigare!

Med dessa ord så vill jag önska Er alla en trevlig midsommar, jag kommer att tillsammans med Miss E tillbringa helgen på Öland och enbart njuta av Redimat och goda drycker i lagom mängd! Hörs och ses snart!  

Denna årgång pockade jag ur egen källare då Enjoywine säljer årgång 2012 till Restaurang! 

Kommentarer

Populära inlägg