Nybrogatan 38

Krogkoll för GastroVin och denna gång skulle det bli på poppiga Nybrogatan 38. En Restaurang som jag bara hört gott om, så med ett glatt leende drog jag mig dit för en trevlig afton! Jag gillar när folk ser mig och här blir jag sedd, det tar inte många sekunder så har jag fått ögonkontakt med tre kypare. Snyggt tänker jag, får genast frågan av kvällens hovmästare om jag önskar något i glaset. En perfekt Angel Share i ännu mer perfekt tempat glas, detta kan ju bara sluta på topp tänker jag! Det är lite knöligt och trångt i baren för här trängs bargästerna med kyparna samt de gäster som står och inväntar sina bord. Men efter några minuters försening så får jag mitt bord. Det är full fart i matsalen kl är 21, en tid som fler borde gå ut och äta efter! Känns sydeuropeiskt att äta lite senare! 
Det tar lite väl lång tid för att få kontakt med min kypare. Jag vill ha vatten i glaset med en gång och brödet kom efter en stund. Menyerna är enkla att förstå och det finns massor med syndigt goda rätter. Jag hade redan sett ut min varmrätt sedan en tid tillbaka, kalvtartar i extra stor portion. 
Men först skulle det komma in några mindre rätter, som jag tänker mig så passar det att ta in två mindre rätter, samt en större mellanrätt eller en huvudrätt för att mätta magen! 
En mindre hamburgare kom in vackert på litet fat. Köttet var rödare än rödast och brödet torrare än torrast, men serveringen var snygg. Friterad fetaost med citron. Enkelt och snyggt smakade det de skulle. Klassiska sniglar som blev kvällens ”hållkäften” rätt. Magiskt god med mängder av örter och vitlök, ville haft ett ljusare och sprödare bröd, vill ju kunna doppa ner hela brödet i de så hålen för att komma åt den smakrika örtiga oljan. Kalvbräss och tryffeln mycket bra, brässen var för mycket stekt, bönorna smakade som de skall och emulsioner doftade tryffel.


Vinlistan som är liten men naggande god. Bra prisbild och det finns en tanke bakom vinerna som jag gillade att läsa. Jag drack en flaska 2009 Dido Monstant, ett vin jag gärna halsar en pava eller två av. Drinkarna är skapade med magi. Himmelska smaker och perfekta temperaturer. Jag kommer att besöka Nybrogatan 38 fler gånger, men då kommer jag att endast dricka de fantastiska drinkarna genom hela menyn. Min slutplädering för detta besök lyder. 

"Med glädje och skratt trivs man på Nybrogatan 38, trevlig och charmig servis med små missar som ingen ”normal” gäst tänker på. Maten är mycket bra överlag och jag kommer tillbaka när hösten dragit in, med tanke på värmen jag kände här så kommer hösten bli mer än vacker!"

Kommentarer

Populära inlägg