Enjoy Wines till fullo med Miss E!

 De heliga söndagarna! En heldag i veckan har jag och min Miss E tillsammans, den dagen brukar gå till att bara umgås och äta/dricka gott. Så precis som alla andra söndagar så korkar vi upp något naturligt gott, laddar grillen med diverse gosaker och bara njuter i fulla drag. Vi har en propert, snyggt omhändertagen innergård som vi gärna umgås i, man vill ju gärna tillbringa lite extra tid ute i denna sommarvärme. Brukar bli som så att vi tillreder ”förrätten” nere på grillen för att njuta av lite enkla smaker innan det är tid för att sätta tänderna i köttet. Just denna afton så skall vi prova två olika sorters högrev, den svenska som är hängd i 8 dagar och den amerikanska som är häng några dagar mer än föregående! Aftonens först smaker är som brukligt Asiastyle jag måste komma till ro med mina asiatiska sida, det finns ju faktiskt andra smaksättningar också.
Marinerad bläckfisk i ett år gammal citron, ingefära, chili samt Cocos. Grillade blåmusslor i sitt skal, soya, tomat och ännu mera Cocos.
Dessa tydliga smaker som inte blir för mycket åt något håll utan bara väldigt smakrikt gör sig gott med Tysk torr Riesling från Gut Hermannsberg, ”Just Riesling” som vinet så enkelt heter, för mig säger det mycket om vinet, det är bara enkelt, gott i en mycket bra bemärkelse. Vinet har sin Tyska skolboks prägel, mineralerna, syran, petroleum tonerna är på sin plats, lägger vi sedan till en fruktsötma med elegant snyggt avslut så är viner så där ”bara gott” Sen att vinet antyder på en stor kärlek till de asiatiska smakerna är inte att förglömma, musslans lilla sötma och hetta flörtar hej vilt med vinet och får mig att höja vinet ännu en nivå. Missade jag denna kväll med att inhandla kungskrabba som jag brukar steka och blanda upp med en chilisås och koriander. Det slog mig att detta vin skulle satt sig som en fläskläpp till krabban. Men inte att förglömma gjorde sig både musslan och bläckfisken ett gott jobb tillsammans i min gom.
  
"Gut Hermannsberg grundades i början på 1900-talet som en Kejserlig Preussisk mönsteregendom i distriktet Nahe. Syftet var att etablera en förebild som skulle utveckla vinodlingen i området, bland annat genom att bistå mindre privata odlare med den främsta expertisen. Det tidigare namnet Staatliche Weinbaudomäne Niederhausen Schlossböckelheim berättar om det geografiska läget mellan två byar. I ett naturskönt läge på några steniga och mycket branta sluttningar skapades här några av Tysklands finaste vingårdar. Länge producerades här legendariska viner i statlig regi men 1998 privatiserades egendomen. 2009 såldes egendomen ännu en gång till de nuvarande ägarna och både namn, etikettdesign och vinkvalitet fick sig ett rejält lyft”

Kött av kvalitet är alltid mycket bättre än allt annat kött, köp kött med ursprung och ”hög” prislapp. Skit i allt vad som ligger förpackat eller inte ser fräscht ut. Tänk på att njutning är något fint, och gå till din affär där du litar på personalen! Grillen är nu sådär alldeles perfekt för att köttet skall få sig en ordentlig åktur på gallret. Vänder köttet max två gånger (Vet att Heston vänder köttet var 20:e sekund. Men vem hinner med det mellan klunkarna av föregående vin eller Grogg). Låt köttet ligga och stressa inte. Köttets sällskap skall få bli ordentligt grillad majs, Pachoy, Pimentos de Padrones! – Ursäkta glömde salt och peppar!
För att hitta ett vin till köttet, kräver jag god kvalitet. (köttet skall serveras Rare) så jag letar efter ett vin med god karaktär, bra strävhet, tanninstruktur, och gömd mogen frukt. Denna kväll förde mig maten till vinet och jag landade i Italien och dess Nordligare del, Piemonte och Barolo. 2009 Serralunga d´Alba från topproducenten Fontanafredda. Ett vinhus som alla har en koppling till, ingen har undgått den klassiska Zebrarandiga etiketten. Detta är ett vin som jag egentligen inte vill poppa i dag, utan om 8 år kanske. Vinet har den lagringsdugligheten utan problem! Nyvaken som ungarna i trotsåldern, beskriver jag vinet till en början, tjurigt, kaxigt och trött, tonårspäronen känner ni igen er? Väckt sonen/dottern lite för tidigt en lördags morgon. Nu förstår ni hur vinet uppför sig till en början. Så ner med vinet i Nebbiolo karaffen och vaggas lätt. Snart vaknar vinet till liv, och kommer ge oss en upplevelse vi sent skall glömma.

”Anrika Fontanafredda är en av giganterna i Piemonte och för många synonymt med ursprunget. Och som i alla bra historier började det hela med kärlek. Italiens förste kung, Vittorio Emanuele ll, köpte egendomen till sin älskarinna Rosa som blev grevinnan av Mirafiore och sedan fick vingården La Rosa uppkallad efter sig. I Serralunga d’Alba vinifieras alla viner under Fontanafredda etiketter, närmare 7,5 miljoner flaskor per år. 3,5 miljoner av dessa är det söta mousserande Astivinet och 750 000 är Barolo. Mängden till trots är det idag experimentlusta, innovation och modernitet som driver Fontanafredda framåt. Mycket tack vare vinmakaren Danilo Drocco och de nya ägarna Oscar Farinetto & Luigi Bafiglio. Med Danilo i spetsen görs idag viner med fokus på frukt och drickvänlighet utan att tappa ursprungstypicitet. Med tanke på just ursprunget lanseras 2011 en ny vinserie, Mirafiore, med filosofin att ta Barolo och Langhevinerna tillbaka till sina rötter.”

Med mina väl uträknade smakparametrar så funkade vinet utomordentligt till maten, köttets protein och grillyta fick sin beskärda del av tanninerna. Majsen sötma uppförde sig galant till vinets lite lätt bakåtsträvande fruktighet och i min goms kändes det som att kärlek uppstod de i mellan! Sen de där med salt och peppar, de kan då förhöja viner många levels.

Kvällen slutplädering! Tänk på det till er nästa middag, laborera med några gnuttor salt, peppar, råsocker kanske ev. några droppar citron så skall ni få se på gastronomiska äventyr i era gommar. Småting kan utveckla både viner och mat till himmelska upplevelser.  

Kommentarer

Populära inlägg