2009 Le Tense Sassella

Söndag! Och det innebär Gastronomi med stort G. Vänner och bekanta, familj och annat roligt folk kommer mer än gärna på besök hemma i Snickerboa för lite gott käk och en flaska Röd pang. 

Denna söndag skulle avslutas på bästa maner med Miss S och Mr K, givetvis så fanns som alltid min Miss E vid min sida! Enjoy stod för vinet och jag stod för den fasta födan! Förrätten hade vi redan avnjutit på Dalarö Strand Hôtel. klassisk Skagen Toast med frasigt gott bröd. Så direkt på varmrätten här hemma. Högrev är för mig ett härligt kapitel, mörkt kött, fina stora fibrer och mycket smak. Denna gång blev det för högreven att svettas i stor panna, berikad med mängder av smör samt rostad lök, salt och peppar. När köttet uppvisar en fin yta, får biten vila på grillgaller med två skedar honung som jag penslar ut till ett tunt lager, detta enbart för att få en liten söt yt smak. In i ugnen på 70 grader och tar ut köttet vid en innertemperatur på 52 grader, köttet får såklart vila i 15 min innan jag böjar att tranchera upp köttet. Till detta köttstycke tillreder jag en enkel sallad, steker svenskt gårdsfläsk i mindre bitar, använder samma stekgryta som jag brynte högreven i. väntar tills fläsket är riktigt krispigt så torkar fläsket av sig lite på papper. Stora bitar nybakt surdegs bröd åker ner i de smakrika fettet och får en fin yta med mycket smak från fläsket och högreven. I salladen finner vi även, Spenat, grön sparris, roquefortost, päron och lite valnötter. Enkelhet står för mycket i mitt kök. Några droppar Umami besinnad Soya droppas över även över köttet. Men den stora frågan är vad vi skall ha i glaset? 
 Enkelt… Gott rödvin räcker. Så in med en flaska 2009 Le Tense Sassella från grymma producenten Nini Negri. För att göra en saga kort så har jag nästan enbart ”mindre bra” erfarenheter från familjens hemort Sondrio, och det var sjukhusbesöken. Tiden jag levde och njöt av livet i Italienska alperna som platschef och guide så var orten Sondrio dit man tog gäster till om det handlade om mer en stukat tumme. Men det är skönt att veta att byn gör andra bra saker än bara gott vin! Familjen Nino Negri tillhör en av de äldsta vinfamiljerna i Lombardiet och alla de 40 hk de styr över innehar Valtellina DOC. Mest odlade druva för familjen är den lokala Chiavennasca (Nebbiolo). Vinerna stoltserar alltid med en frisk och rak smakpalett. Alltid välbalanserade och strukturerade till fullo. Utseendet denna gång i Ridels Nebbiolo karaff, såg vinet blek ut och min fundering drog direkt till att vinet tappat sting, men ack så fel jag hade, vinet visar upp en snygg kropp, fylld med mörka bär, fat elegans, Monsieurs Guironnet choklad doftande butik i Tain-I´Hermitage tycks jag finna. Nyanser av ceder och mörkrostade kaffebönor av Arabika bönan som flörtar med mig! Tanniner som är små men väldigt uppfostrade och tänker mig att vinet kommer att ”tok ragga” på köttets textur och nötterna i salladen kommer att bli som blixtlås för alla smaker att gå ihop. Det ”tunga” köttet livas upp ordentligt av vinet och salladen blir som pricken över i:et. Jag skulle kunna påstå att jag och Casimiro Maule skulle kunna göra livsverk med min mat och hans skicklighet att leverera fantastiska viner år efter år. Det var länge sen jag hade den riktiga Italienska känslan här hemma i Snickerboa, men denna afton så var både Bombardino och Limoncello med till sängbordet! Glad Påsk på Er alla och drick bara det dyraste, men endast det godaste!



Vinet finner vi på Systembolaget med nummer: 32341 för priset av 137 kr 
Personligen hade jag köpt minst två flaskor för vinet går utmärkt att lagra i några år framöver. 

Kommentarer

Populära inlägg