2009 Barbaresco Vie Erte

Påskmust och snaps i all sin ära, men denna Annandagpåsk fick det vara nog av de söta och spritiga, därför fick det bli en klassisk Barbaresco för mig och Miss E. Grillen glöder på varmaste vis och för enkelhetens skull så drar vi ihop några smakfulla och kryddiga burgare. För att slippa det onyttiga som dräpande pommes (Som är så fruktansvärt gott förövrigt) så gjorde några zucchinis och lökar burgarna sällskap på grillen. På spisen stod fjolårets sista rödbetor i välsaltat vatten. När grönsakerna fått sin bränna är det tid för att gotta sig i olivolja och god sherryvinäger. Burgarna skall vara knapriga på ytan men råa i mitten då trivs mina smaklökar som bäst. Rödbetorna fick göra sig med fårost från Hagelsta gård på Öland. Fan vad livet är enbart gott och smakrikt. I glasen framför oss stod nu en väl dekanterad 2009 Vie Erte F.lli Cigliuti, dofterna nästan hoppar ur våra Ridelglas. 
Det är örter, röd kärv frukt som vill bita tag i min nos. Jag låter mig vinet ta sig an mig, dofterna knör sig som om det vore årets första edition till Idol. Poppigt och modernt alltså! Att vinet är gjort av husets yngre rankor (Nebbiolo), och att vinet fått vila 24 månader på Slovensk Botti och en kortare tid i Fransk ek är inget nytt för min gom. Vinet har karaktär med klassiska drag av välgjord Barbaresco, med nytänk i stilen, mer driven röd frukt och husstilen känns alltid igen på den eleganta viol ton som vinet både får i doft och smak. Ett otroligt välbalanserat vin och med spänning kommer jag att följa vinet i utvecklingen. Ett inköp av 6 flaskor är ett måste för mitt personliga bruk. Som jag skrev innan har vinet fått 3 timmar i magnum karaff och är påtagligt nyvaken, men visar stor potential och hintar bara om vad som komma skall. Som jag trodde så gillade vinet proteinet i köttet och la sig till rätta mellan smaklökarna och lugnade ner sig, rödbetornas eleganta textur som bakades in med varm fårost blev ett resultat av sötma och sälta, en sensation med vinets lite bakåtsträvande unga bärighet. Zucchinin och lökens uppdrag i denna middag blev bara ett gott och trevligt sällskap. Vinhuset som vi finner i Piemonte och mer bestämt på kullen Serreboella och då är vi ovanför byn Neive i Barbaresco. Första buteljen i denna vinfamilj gjordes 1964. Ägorna är 6,5 hk och det är endast blå druvor som odlas. Givetvis så odlas allt ekologiskt och med detta kan jag bara förstå med min enkla slutplädering att vinerna är såklart naturligt goda!
Vinet kostar en slant, men kan intyga att vinet är värt varenda krona.

På systembolaget finner vi vinet under nummer 92154 och prislappen är exakt 341: - 
Importör är Enjoywine

Kommentarer

Populära inlägg