Tomaten i Järvsö!


Tänker ofta på hur vänner och kamrater ställer frågor gällande odling och framställning av vin, och det är en stor fråga som idag är mer än viktig, vissa ratar och vissa nästa hatar hur olika vi är i våra tankar och funderingar. Dagens samhälle är ett enda stort kaos där vi hela tiden skall jämföra oss med andra, och vet inte vem vi skall likna, frågan är bara vem vi vill likna. Förstår bara inte! Men men...För min del så blir det en och annan vinprovning som skall planeras i varje vecka. Det jag ser på mina vänner som är duktiga sommelierer, skribenter är att dom till stor andel INTE njuter av provningarna, det skall gärna gå så fort som möjligt, för om timma så är det ny provning på annan adress och den får man ju inte missa. Har man inte missat hela grejen då, njut för fan!
Framför mig nu, står en vinmakare som rest jorden runt för att få prata om sina fantastiska viner. Vinerna ifråga kanske inte är i rätt smakpalett för alla, men när jag hör hans röst och vilken inlevelse han har för sina viner så vet jag att han skapat vinerna på sitt sätt, det är bästa han kan, oftast har familjen en lång historia bakom sig med mängder av år i vinets egen värld. – Nu ställer jag mig frågan om denna person som gjort dessa viner! Som Ni även förstår pratar han om vinerna som det vore hans barn.
– Skulle denna man tillsätta något i sina viner som i slutändan skulle "förstöra" vinet resultat? Personligen så hoppas jag inte det. Tror inte att han häller i extra tillsatser i sina barns mat! Alla har vi olika paletter och det är jag otroligt glad över. Ja gillar ordet Direkt Trading som skapar mer och mer snack för oss som är lite nördiga på detta ämne, där jag helt enkelt litar till fullo på min vinvän som köper sina viner från ex Loire, och jag vet att denna vinvän litar till fullo på sin vinvän i vingården. Jag ber er därför här och nu dra i handbromsen, var er själva, njut av all kunskap som finns hos oss alla. Hela världen är en stressad bomb, men vi kan ju börja att ta en titt i en vingård, lukta och dofta, se och njut så börjar vi här! (En vingård är en helig plats) Jag drog i handbromsen för snart två år sen på en rastplats precis norr om Järvsö, en fantastisk höstdag, med bländade vy över de små bergen och den alldeles blanka Ljusnan. På bänken satt jag med en tomat i min hand. Då fick det mig att inse igen! Vad smak, närvaro och sällskap har betydelse för vår "ekologiska" värld. Det absolut bästa var att tomten varken vad eko eller bio stämplad. den Var ”bara” odlad av en bonde som är sig själv!


Tack för tomaten Ida & Niklas Winetrade.    

Kommentarer

Populära inlägg